Doftsinnets hemligheter – i Vetenskapens värld på SVT

Luktsinnet anses ofta vara mycket mindre viktigt än synen eller hörseln, men nu har det hamnat i rampljuset. Missa inte filmen som visas av Vetenskapens värld på SVT! En av experterna som intervjuas och presenterar den senaste forskningen är Maria Larsson vid Psykologiska institutionen.

Maria Larsson på SVT (skärmbild från filmen)
Foto: SVT

Förlusten av förmågan att känna lukt har varit ett av de viktigaste symtomen på covid-19. Många patienter som tappat lukten känner sig bortkopplade från livet och berövade en rik källa till njutning. Nu upptäckts allt fler dolda hemligheter och styrkor i vårt luktsinne, och framsteg görs i forskningen om hur luktsinnet ska kunna återställas hos dem som tappat det på grund av covid.

De delar av filmen där professor Maria Larsson deltar är inspelade på Psykologiska institutionen, bland annat i luktlabbet i Gösta Ekmans Laboratorier.

Titta på hela filmen på SVT Play (57 minuter)

Läs mer om Maria Larsson