Östen Axelsson, 2011

Pris för bästa avhandling i psykologi vid Stockholms universitet 2011 tilldelades Östen Axelsson för sin avhandling med titeln "Aesthetic appreciation explicated".

Östen Axelsson

År: 2011

Författare: Östen Axelsson

Avhandlingstitel: Aesthetic appreciation explicated.

Juryns motivering: Vad gör att vi uppskattar en bild? Det här är en del av de allmängiltiga och svårfångade fenomen som Östen Axelsson belyser i sin avhandling om estetiska upplevelser. De tre studierna i avhandlingen utgör var för sig tydliga bidrag till området och visar på metodologisk sofistikation och skärpa. Därtill ger kappan prov på exceptionell analytisk förmåga och elegans i framställningen. Framställningen präglas av originalitet, och det teoretiska bidraget lyfter kappan utöver de ingående delstudierna; helheten blir mer än summan av delarna. Östen Axelsson framställer sina vetenskapliga idéer med engagemang och teknisk precision, men ändå lättillgängligt, vilket gör att läsandet av avhandlingen faktiskt blir en estetisk upplevelse i sig.

Avhandlingsarbetet visar hög kvalitet i de stipulerade vetenskapliga kriterierna för årets bästa avhandling, såsom ett tydligt teoretiskt bidrag. Arbetet vittnar därtill om stor självständighet och kan sammantaget därför anses föredömligt.

Information om avhandlingen i DiVA

På denna sida