Alexander Miloff, 2020

Pris för bästa avhandling i psykologi vid Stockholms universitet 2020 tilldelades Alexander Miloff för sin avhandling med titeln "Virtual reality exposure therapy for spider phobia".

Alexander Miloff

År: 2020

Författare: Alexander Miloff

Avhandlingstitel: Virtual reality exposure therapy for spider phobia.

Juryns motivering: Alexander Miloffs avhandling bygger på tre studier som på ett föredömligt sätt kompletterar varandra både metodologiskt och teoretiskt. En väl genomförd utfallsstudie av ensessionsbehandling för spindelfobi i en virtuell verklighet åtföljs av en studie av patienters terapeutiska allians till den virtuella terapeuten och av en undersökning av vad som är så skrämmande med spindlar. En gedigen genomgång av bakgrund och teorier sätter studierna i relation till kunskapsläget och kunskapsluckor.

Avhandlingen guidar läsaren på ett systematiskt och pedagogiskt sätt genom forskningsområdet och den forskning och den metodutveckling som genomförts. Avhandlingen har en särskild styrka i att den tydligt ställer välmotiverade frågor som den också besvarar. Eftersom den vunna kunskapen är relevant för psykologins kunskapsutveckling och dess kliniska tillämpning är det ett nöje att välja den till bästa doktorsavhandling i psykologi år 2020.

Information om avhandlingen i DiVA

På denna sida