Camilla von Below, 2017

Pris för bästa avhandling i psykologi vid Stockholms universitet 2017 tilldelades Camilla von Below för sin avhandling med titeln "When psychotherapy does not help... and when it does: Lessons from young adults’ experience of psychoanalytic psychotherapy".

Camilla von Below

År: 2017

Författare: Camilla von Below

Avhandlingstitel: When psychotherapy does not help... and when it does: Lessons from young adults’ experience of psychoanalytic psychotherapy.

Juryns motivering: Camilla von Belows avhandling undersöker psykoanalytisk terapeutisk behandling av unga vuxna med depression. Syftet är att utröna varför terapin ibland inte hjälper i kontrast mot de fall när terapin faktiskt hjälper. En central fråga är varför en terapi som inte gör framsteg tillåts fortsätta under lång tid.

Avhandlingen bygger på patientintervjuer, som känsligt analyseras med hjälp av grundad teori, vilket är en etablerad metod för kvalitativa dataanalyser. De empiriska fynden redovisas i tre artiklar, som alla är publicerade i vetenskapliga tidskrifter. I kappan ledsagas läsaren på ett föredömligt pedagogiskt sätt genom avhandlingen. Olika teoretiska perspektiv – utvecklingspsykologi, klinisk psykologi och behandlingstekniska metoder – varvas skickligt. De metodiska utgångspunkterna och användandet av grundad teori diskuteras på ett reflekterat sätt. Resultaten av den kvalitativa dataanalysen används snillrikt för att ta fram processmodeller för samspelet mellan terapeut och patient i terapier som kör fast, men också för samspel som leder till att patienten blir hjälpt.

Avhandlingen visar sammantaget att terapeuter – även erfarna sådana – kan förbättra chansen för gynnsamma behandlingsutfall för unga vuxna med depression om de förstärker arbetet kring metakognition under terapiprocessen. Allmänt sett exemplifierar avhandlingen hur psykologisk teori och vetenskaplig metodik kan tillämpas på angelägna problemställningar för att ta fram kunskap som har stor samhällsrelevans. Detta görs mycket pedagogiskt och med en fin kombination av personligt engagemang och vetenskapligt förhållningssätt, vilket stärker möjligheten att den framtagna kunskapen lättare kan omsättas i praktiken.

Information om avhandlingen i DiVA

På denna sida