Catherine Aaro Jonsson, 2010

Pris för bästa avhandling i psykologi vid Stockholms universitet 2008 tilldelades Catherine Aaro Jonsson för sin avhandling med titeln "Long-term cognitive outcome of childhood traumatic brain injury".

Catherine Aaro Jonsson

År: 2010

Författare: Catherine Aaro Jonsson

Avhandlingstitel: Long-term cognitive outcome of childhood traumatic brain injury.

Juryns motivering: Catherine Aaro Jonssons avhandling består av en serie studier som utformats för att öka förståelsen av barns långsiktiga tillfrisknande efter traumatisk hjärnskada. Forskningen söker också utvärdera potentiella effekter av förbättringar som gjorts inom neurokirurgisk vård i Sverige under de senaste två decennierna. De tre studierna som ingår i avhandlingen ger uttryck för förträffligt empiriskt arbete. Författarens förmåga att konceptualisera de enskilda studierna i ett vidare ramverk är särskilt berömvärd. Författarens förmåga att framställa sina vetenskapliga idéer med hög teknisk precision, men ändå lättillgängligt, förtjänar också ett särskilt omnämnande.

Avhandlingsarbetet visar hög kvalitet i de stipulerade vetenskapliga kriterierna för årets bästa avhandling, såsom kompetens och gott omdöme i forskningshantverket och en stor skicklighet i förmedlandet av forskningskunskap, och kan sammantaget därför anses utgöra ett föredöme.

Information om avhandlingen i DiVA

På denna sida