Daiva Daukantaite, 2006

Pris för bästa avhandling i psykologi vid Stockholms universitet 2006 tilldelades Daiva Daukantaite för sin avhandling med titeln "Subjective well-being in Swedish women".

Daiva Daukantaite

År: 2006

Författare: Daiva Daukantaite

Avhandlingstitel: Subjective well-being in Swedish
women.

Juryns motivering: Daiva Daukantaites forskning behandlar subjektivt välbefinnande hos svenska kvinnor och även hos en grupp kvinnor i Litauen. Avhandlingen breddar bilden av bakgrunden till människors subjektiva välbefinnande genom att välbefinnandet kopplas till såväl personlighet i unga år som till sociala bakgrundsfaktorer i samhällen i olika utvecklingsfas. Resultaten bygger på ett skickligt kombinerande av olika slag av statistiska analysmetoder. I avhandlingen integreras psykologiska teorier med analysen av de genomförda studierna på ett välbalanserat och intresseväckande sätt. Som helhet är Daiva Daukantaites avhandling föredömlig både när det gäller forskningshantverket och när det gäller tillskott av nya och intressanta resultat.

Information om avhandlingen i DiVA

På denna sida