Karin Lindqvist, 2023

Pris för bästa avhandling i psykologi vid Stockholms universitet 2023 tilldelades Karin Lindqvist för sin avhandling med titeln "Making Connections: Outcomes and the Role of the Therapeutic Relationship in Internet-Delivered Psychodynamic Treatment for Adolescent Depression".

Karin Lindqvist. Foto: Henrik Dunér

År: 2023

Författare: Karin Lindqvist

Avhandlingstitel: Making Connections: Outcomes and the Role of the Therapeutic Relationship in Internet-Delivered Psychodynamic Treatment for Adolescent Depression

Juryns motivering: För sin avhandling Making Connections. Outcomes and the Role of the Therapeutic Relationship in Internet-Delivered Psychodynamic Treatment for Adolescent Depression tilldelas Karin Lindqvist pris för bästa avhandling 2023, för att hon med vetenskaplig nyfikenhet, stringens och mångsidighet bidrar med ny och kliniskt användbar kunskap om effekter av internetbaserad psykodynamisk terapi för depression hos tonåringar. Avhandlingens tre delarbeten visar prov på metodologisk bredd, från en pilot RCT, över tematisk analys av patientintervjuer till strukturell ekvationsmodellering av förändringsmekanismer och behandlingsutfall. Den välskrivna kappan binder samman de empiriska arbetena till en helhet, väl förankrad i sitt teoretiska och historiska sammanhang samtidigt som den placerar sig i framkant inom psykologisk behandlingsforskning.

Varia: Karin Lindqvist har också erhållit Högskoleföreningens pris för bästa avhandling vid Samhällsvetenskapliga fakulteten, Stockholms universitet

Information om avhandlingen i DiVA

På denna sida