Marta Zakrzewska, 2022

Pris för bästa avhandling i psykologi vid Stockholms universitet 2022 tilldelades Marta Zakrzewska för sin avhandling med titeln "Olfaction and prejudice. The role of body odor disgust sensitivity and disease avoidance in understanding social attitudes".

Marta Zakrzewska. Foto: Psykologiska institutionen
Marta Zakrzewska

År: 2022

Författare: Marta Zakrzewska

Avhandlingstitel: Olfaction and prejudice. The role of body odor disgust sensitivity and disease avoidance in understanding social attitudes.

Juryns motivering: Priset för bästa avhandling 2022 tilldelas Marta Zakrzewska som med sin avhandling Olfaction and prejudice. The role of body odor disgust sensitivity and disease avoidance in understanding social attitudes demonstrerar att grundläggande sensoriska processer kan ha bäring på komplexa socialpsykologiska fenomen av stor samhällsrelevans. I avhandlingen visar hon prov på såväl metodologisk bredd, från experimentell metodik till hantering av surveydata, som förmåga att sammanföra skilda men för fenomenen relevanta teoribildningar. Avhandlingen bidrar med ny kunskap, som i den välskrivna kappan presenteras på ett ambitiöst, i positiv mening kritiskt, och intresseväckande sätt.

Information om avhandlingen i DiVA

På denna sida