Terminsstart HT2024

Välkommen till höstterminen 2024! Har du blivit antagen till någon av våra kurser i höst? Då är det viktigt att du tar del av nedanstående information. Vi hälsar dig varmt välkommen som student vid vår institution och hoppas att du ska trivas hos oss!

Foto: Sören Andersson. Drönarbild över Stockholms Universitet i höstskrud.

Webbregistreringstider HT24

Registrering inför varje termin är obligatorisk och görs via student.ladok.se. Webbregistreringen för våra kurser vid Romanska och klassiska institutionen HT24 5-13 augusti 2024 (OBS! Vissa kurser har öppet längre för registrering, besök Ladok för exakt datum).

Våra utlandskurser Franska I i Frankrike och Spanska I i Spanien har öppet för webbregistrering 5-8 augusti. Om du inte registrerar dig i tid kommer du automatiskt att bli struken från din plats på kursen som då ges till en reserv.

Är du ny student hos oss? Då är det viktigt att du följer instruktionerna på sidan Ny student för att komma igång med dina studier.

Kan du inte registrera dig? Kontakta expedition.romklass@su.se så snart som möjligt – men senast sista registreringsdag.

Antagen med villkor

Om du har blivit antagen med villkor kan du inte webbregistrera dig. Du måste kunna visa att du uppfyller behörighetskravet för att kunna bli registrerad på kursen.

Kontakta expedition.romklass@su.se snarast möjligt om du är antagen med villkor, men senast 8 resp. 13 augusti.

Reservantagning

Reservantagning till de flesta av våra kurser inleds 14 augusti. Om du blir aktuell för en plats på kursen kommer vi att kontakta dig via e-post på den adress du har angett hos Antagning.se. Kontrollera din e-post och skräppostfilter dagligen då det överlag är 24 timmars svarstid för reserver.

Aktivera ditt konto

För att kunna registrera dig måste du aktivera ditt universitetskonto. Du gör det enklast genom att besöka https://aktivera.su.se

Registrering

Registrera dig på din kurs eller program genom att besöka Ladok.

Lärplattform Athena

Efter att du har aktiverat ditt universitetskonto ska du besöka vår lärplattform Athena. Det är där lärarna lägger ut information om kursen. Du når Athena via https://athena.itslearning.com

Grupper

En del av våra kurser har gruppindelning. Det innebär att du som student själv måste välja vilken grupp du vill tillhöra under terminen. Mer information om gruppval hittar du på kursens Athena-sida.

Särskilt pedagogiskt stöd

Har du en varaktig funktionsnedsättning? Då kan du vända dig till Stockholms universitets studentavdelning för stöd och vägledning i samband med dina studier.

Fler frågor och funderingar?

Har du inte fått svar på din fråga, eller har du några särskilda funderingar? Besök gärna vår FAQ-sida eller kontakta studieadministrationen expedition.romklass@su.se