Miljöhumaniora I - Miljöhumaniora och djup tid
Kursen syftar till att ge studenten förståelse för hur miljöhumaniora hanterat frågor kring djup tid. I fokus står de geologiska och klimatologiska processer som påverkar livsvärldarna för människor och djur. Kursen sätter mänsklig handlingskraft i relation till dessa processer och följer långa materiella och kulturella orsak-verkan-förlopp. Dessa relationer har kulminerat i det som kallas den antropocena epoken och studenterna får en fördjupad insikt i hur denna epok diskuteras inom den humanistiska och naturvetenskapliga forskningen. Här lyfts vidare frågor om hur man i arkeologi och andra historieämnen förstår tid och olika temporaliteter, men också frågor runt antropocena diskurserna behandlas. Studenterna får en bred kunskap i skillnader och likheter mellan natur- och kulturhistoriska ansatser till historieskrivning och hur detta är förbundet med pågående hållbarhetsutmaningar.
Den ger studenterna en väsentlig fördjupning i frågor kring hur arkeologi och andra ämnen förstår och arbetar med tid och olika temporaliteter, särskilt med avseende på miljöförändringar. Här behandlas traditionella dateringsmetoder som seriering, lagerföljder och C14 dateringar, men studenterna får även fördjupade kunskaper i olika slags tidsfilosofier. Studenterna kommer att ges möjlighet at lära sig om, analysera, bedöma och värdera komplexa temporala flöden, samt de metoder som används för att kartlägga miljö- och klimatförändringar över tid. Studenterna kommer både i grupp och enskilt att få bekanta sig med kritiska och kreativa sätt att arbeta med tid. I gruppövningar med uppgifter identifieras och formuleras frågeställningar, och ett kortare arbete genomförs. Detta arbete utvärderas av studentkollegor.
Genom sin inriktning är kursen användbar för många yrken som arbetar med samhällets hållbarhetsutmaningar. Innehållet ger verktyg för att bedöma, hantera och analyserar förlopp som påverkar över tid.
För dig som är antagen HT2024
Grattis! Du har blivit antagen till den utbildning du sökt på Stockholms universitet och vi hoppas att du kommer att trivas med dina studier hos oss.
På den här sidan listar vi vad du behöver göra och känna till innan du börjar dina studier.
Följ de instruktioner du fått för att acceptera din plats.
Mer information på antagning.se
Checklista för antagna studenter
-
Aktivera ditt SU-konto
Första steget för att kunna registrera dig och få tillgång till universitetets alla IT-tjänster.
-
Registrera dig på din institution
Registrering kan ske på olika sätt. Läs noga informationen från din institution nedan.
-
Ta del av institutionens information
På den här sidan hittar du det du behöver veta inför starten på din kurs eller ditt program.
Notera
Din plats kan tas tillbaka om du inte registrerar dig och deltar vid eventuellt upprop enligt anvisningarna från institutionen.
Information från institutionen
Information om upprop, registrering, lärplattform m.m. hittar du på den här sidan inom kort.
Välkomstaktiviteter
Vid terminsstart ordnar vi ett antal aktiviteter – både online och på campus – för att välkomna och introducera dig som är ny student. En av dessa är Välkomstdagen på Campus Frescati som är ett utmärkt tillfälle att bekanta sig med universitetet och andra nya studenter. Programmet riktar sig till alla nya studenter, oavsett ämne, kurs eller program. För dig som är ny student vid Institutionen för data- och systemvetenskap, DSV, arrangeras en motsvarande välkomstdag på Campus Kista.
Information som rör din utbildning får du via din kurs-/programgivande institution.
Hitta hit
Stockholms universitet sträcker sig över en stor yta. Läs om vilka campus som finns och var du hittar din institution, alla undervisningslokaler, lunchställen, bibliotek, läsplatser, mm.
Läs mer
Kursen syftar till att ge studenten förståelse för hur miljöhumaniora hanterat frågor kring djup tid. I fokus står de geologiska och klimatologiska processer som påverkar livsvärldarna för människor och djur. Kursen sätter mänsklig handlingskraft i relation till dessa processer och följer långa materiella och kulturella orsak-verkan-förlopp. Dessa relationer har kulminerat i det som kallas den antropocena epoken och studenterna får en fördjupad insikt i hur denna epok diskuteras inom den humanistiska och naturvetenskapliga forskningen. Här lyfts vidare frågor om hur man i arkeologi och andra historieämnen förstår tid och olika temporaliteter, men också frågor runt antropocena diskurserna behandlas. Studenterna får en bred kunskap i skillnader och likheter mellan natur- och kulturhistoriska ansatser till historieskrivning och hur detta är förbundet med pågående hållbarhetsutmaningar.
Den ger studenterna en väsentlig fördjupning i frågor kring hur arkeologi och andra ämnen förstår och arbetar med tid och olika temporaliteter, särskilt med avseende på miljöförändringar. Här behandlas traditionella dateringsmetoder som seriering, lagerföljder och C14 dateringar, men studenterna får även fördjupade kunskaper i olika slags tidsfilosofier. Studenterna kommer att ges möjlighet at lära sig om, analysera, bedöma och värdera komplexa temporala flöden, samt de metoder som används för att kartlägga miljö- och klimatförändringar över tid. Studenterna kommer både i grupp och enskilt att få bekanta sig med kritiska och kreativa sätt att arbeta med tid. I gruppövningar med uppgifter identifieras och formuleras frågeställningar, och ett kortare arbete genomförs. Detta arbete utvärderas av studentkollegor.
Genom sin inriktning är kursen användbar för många yrken som arbetar med samhällets hållbarhetsutmaningar. Innehållet ger verktyg för att bedöma, hantera och analyserar förlopp som påverkar över tid.
-
Kursupplägg
Undervisning
Undervisningen sker i form av föreläsningar/seminarier, samt studiebesök och exkursioner. Viss onlineundervisning kan förekomma. Vissa av dessa undervisningselement är obligatoriska och kan kompletteras vid frånvaro, med skriftlig uppgift.
Undervisningen sker på engelska. För mer detaljerad information hänvisas till kursbeskrivningen. Kursbeskrivningen finns tillgänglig senast en månad före kursstart.
Förväntade studieresultat
För godkänt resultat ska studenten kunna:
- integrera kunskap om komplexa företeelser, frågeställningar och situationer utifrån en fördjupad insikt i för hur miljöhumaniora hanterat frågor kring djup tid
- visa kritisk insikt i skillnaderna och likheterna i natur- och kulturhistorisk historieskrivning
-redogöra för hur geologiska och klimatologiska processer påverkat livsvärldarna för människor och djur över tid
-kritiskt analysera och diskutera människans roll i den antropocena epoken
-redogöra för olika metoder att analysera förändring över tid, samt reflektera över hur dessa utifrån olika tidsfilosofier
-analysera och dra slutsatser kring komplexa längre orsak-verkansammanhang
Examination
Kursen examineras genom skriftliga inlämningsuppgifter inför seminarier och hemskrivning.
-
Kontakt
Utbildningsadministratör- Mottagningstider
Efter överenskommelse.
Studievägledare- Mottagningstider
Måndag-torsdag eller efter överenskommelse.