Stockholms universitet
Go to this page on our english site

Miljöhumaniora III – Miljöhumaniora i hållbarhetsarbetet

Kursen syftar till att lyfta de miljöhumanistiska ingångarna i hållbarhetsarbetet, och att ge studenterna breda yrkesinriktade insikter i natur- och kulturmiljövården, samt kontakter med omgivande samhälle. Studenterna kommer att tränas på att kritiskt och konstruktiv analysera olika inriktningsdokument, samt definitioner och praktiker för att bygga hållbarare samhällen. Det ges möjlighet att undersöka hur olika miljöetiska och bevarandeideologiska synsätt påverkar hur olika natur/kulturmiljöer utvecklas. Kursen behandlar hur miljöhumaniora kan användas för att kritiskt belysa och utveckla olika ansatser för att bygga ett hållbarare samhälle. Frågor om hållbar utveckling är en del av samhällsdebatten och kursen kommer att ge studenterna en inblick i pågående tematiker. Studenterna får en fördjupad orientering kring diskussioner om biologisk mångfald, ekosystemtjänster, rättvisa mellan generationer, planetära gränser, samt policydokument (tex UN 1987/Brundlandrapporten, Parisavtalet). Här undersöks dominerande idéer och policyramverk och konkreta hållbarhetsinitativ i natur- och kulturmiljövården ur ett miljöhumanistiskt perspektiv, där tex frågor om landskapsutveckling och re-wilding uppmärksammas. Kursen ger kritiska och kreativa ingångar till miljöfrågor, där urfolkskunskap uppmärksammas.

Här ges studenterna möjlighet att ta del av andras sätt att integrera, analysera, och bedöma komplexa situationer, samt ges fördjupad kunskap om natur/kulturmiljöföreteelser som verkar över tid. Detta är även kopplat till både egna och andras arbete för att bygga förmågor i att hantera komplexa frågeställningar och situationer, även med begränsad information. Kursen är ett led i att studenterna ska kunna arbeta självständigt i annan kvalificerad verksamhet.

Studenterna får pröva olika perspektiv i workshops. De kommer ges möjlighet att träna sina förmågor att muntligt och skriftligt framföra argument och slutsatser i dialog med olika grupper i samhället.

Genom sin inriktning är kursen användbar för många yrken som arbetar med samhällets hållbarhetsutmaningar. Innehållet ger verktyg för kunna fatta forskningsbaserade och välgrundade beslut kring hållbar utveckling med utgångspunkt i miljöhumaniora, särskilt avseende natur- och kulturmiljövård.

  • Kursupplägg

    Undervisning

    Undervisningen sker i form av föreläsningar/seminarier, samt studiebesök och exkursioner. Onlineundervisning kan förekomma. Vissa av dessa undervisningselement är obligatoriska och kan kompletteras vid frånvaro, med skriftlig uppgift,.

    Undervisningen sker på engelska. För mer detaljerad information hänvisas till kursbeskrivningen. Kursbeskrivningen finns tillgänglig senast en månad före kursstart.

    Förväntade studieresultat

    För godkänt resultat ska studenten kunna:

    Avseende kunskap och förståelse:

    • Kunna redogöra i stora drag för miljöhumanistiska ingångarna i hållbarhetsarbetet
    • Kunna redogöra för internationellt dominerande ideer och policyramverk inom hållbarhetsarbetet, samt reflektera kring dessa ur ett miljöhumanistiskt perspektiv
    • Visa kunskap om pågående diskussioner om biologisk mångfald, rewilding, ekosystemtjänster, rättvisa mellan generationer, planetära gränser, samt policydokument (tex UN 1987/Brundlandrapporten, Parisavtalet).
    • Presentera, diskutera, samt kritiskt reflektera över hur en uppdelning mellan natur- och kultur vuxit fram historiskt och, samt hur denna och andra binär uppdelning utmanas både i miljöhumaniora och i traditionell ekologisk kunskap
    • Reflektera över antropocentrism kontra ekocentrism, samt hur relationer mellan människa-djur och natur formuleras och ageras ut i natur- och kulturmiljöpraktiker
    • Reflektera över tid- och tidsperspektiv i natur- och kulturmiljövården, samt hur rättvisa mellan generationer hanteras och relationer till framtider formuleras däri

    Avseende färdighet och förmåga:

    • Analysera olika inriktningsdokument, samt definitioner och praktiker för att bygga hållbarare samhällen
    • Beskriva och bedöma hur natur- och kulturmiljöer kan utvecklas i relation till olika ramverk för hållbar utveckling
    • Självständigt söka, planera och använda relevant information som underlag för att utföra kvalificerade uppgifter i syfte att tydliggöra natur- kulturmiljöer och deras roll för omställningsarbetet,
    • Självständigt analysera, bedöma och hantera komplexa kulturmiljöfrågor och företeelser som berör relationer genus, människa, djur och miljö, samt effekter över tid
    • I skriftlig form presentera och diskutera perspektiv, problem och lösningar med både nationella och internationella ingångar
    • Planera och leda mindre seminarier, öppna för olika grupper av allmänheten, med olika ingångar tema Miljöhumaniora i Hållbarhetsarbetet

    Avseende värderingsförmåga och förhållningssätt:

    • Kritiskt analysera, diskutera och problematisera olika ansatser för hållbar utveckling i relation till pågående forskning
    • Göra bedömningar av av vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter hållbarhetsproblematiken i natur- och kulturmiljöarbetet.
    • Visa fördjupad insikt om kritiska, kreativa och affirmativa praktiker, samt att se möjligheter och begränsningar i olika teoretiska, metodologiska och praktiska ingångar till hållbarhet och omställning i natur- och kulturmiljöarbetet.

    Examination

    Examination sker genom aktivt deltagande i seminarier och föreläsningar samt fullföljandet av seminarieuppgifter, essäer eller muntlig framställning. 

  • Kontakt

    Studievägledare
    Utbildningsadministratör