Stockholms universitet
Go to this page on our english site

Grundkurs i marknadsföring

Kursen syfte är att ge en bred introduktion till ämnet marknadsföring och de utmaningar som marknadsföring som ämnesdisciplin står inför. Konsumtionssamhällets karaktär och baksidor samt hållbarhetsöverväganden för att säkerställa kommande generationers möjligheter att konsumera är viktiga utgångspunkter för kursen.

För dig som är antagen HT2024

Grattis! Du har blivit antagen till den utbildning du sökt på Stockholms universitet och vi hoppas att du kommer att trivas med dina studier hos oss.

På den här sidan listar vi vad du behöver göra och känna till innan du börjar dina studier.

Följ de instruktioner du fått för att acceptera din plats. 

Mer information på antagning.se

 

Checklista för antagna studenter

  1. Aktivera ditt SU-konto

    Första steget för att kunna registrera dig och få tillgång till universitetets alla IT-tjänster.

  2. Registrera dig på din institution

    Registrering kan ske på olika sätt. Läs noga informationen från din institution nedan.

  3. Ta del av institutionens information

    På den här sidan hittar du det du behöver veta inför starten på din kurs eller ditt program.

Notera

Din plats kan tas tillbaka om du inte registrerar dig och deltar vid eventuellt upprop enligt anvisningarna från institutionen.

Information från institutionen - kurser

Välkommen till Företagsekonomiska institutionen/Stockholm Business School (SBS). Klicka på länken för att få mer information om din terminsstart och hur du registrerar dig för att inte förlora din plats.

Här hittar du mer information om registrering och terminsstart

Välkomstaktiviteter

Vid terminsstart ordnar vi ett antal aktiviteter – både online och på campus – för att välkomna och introducera dig som är ny student. En av dessa är Välkomstdagen på Campus Frescati som är ett utmärkt tillfälle att bekanta sig med universitetet och andra nya studenter. Programmet riktar sig till alla nya studenter, oavsett ämne, kurs eller program. För dig som är ny student vid Institutionen för data- och systemvetenskap, DSV, arrangeras en motsvarande välkomstdag på Campus Kista.

Information som rör din utbildning får du via din kurs-/programgivande institution.

su.se/valkomstaktiviteter


Hitta hit

Stockholms universitet sträcker sig över en stor yta. Läs om vilka campus som finns och var du hittar din institution, alla undervisningslokaler, lunchställen, bibliotek, läsplatser, mm.

Hitta på campus


Läs mer

Ny student

Under utbildningen

Studenthandboken

Kårer och föreningar

Föreläsningsserien introducerar centrala begrepp, relevanta modeller och verktyg. Föreläsningarna erbjuder, förutom en genomgång av grundläggande teorier, fördjupningar inom områden som är centrala för dagens marknadsförare. Föreläsningarna tar upp trender, konsumentinsikt, marknadsstrategi, omvärldsbevakning, marknadsanalys, konsumentbeteende, varumärkesutveckling, hållbarhetstänkande och symbolisk interaktionism kopplat till marknadsföring.  

Kursen bygger på två synsätt: Marketing management och symbolisk interaktionism. I samband med föreläsningsserien behandlas dessa synsätt även i form av ett grupparbete där kunskaperna tillämpas och presenteras i form av ett projektarbete.

Kursens övergripande syfte är tillhandahålla en bred introduktion till marknadsföringens centrala synsätt, begrepp och modeller. Kursen överlappar innehållsmässigt med marknadsföring inom Företagsekonomi I, kurspaket och Introduction to Business Studies, Course Module.

  • Kursupplägg

    Undervisning

    Kursen består av en kombination av föreläsningar, grupparbete samt en betydande andel självstudier. Kursen examineras kontinuerligt genom de olika utbildningsmomenten. Undervisningsspråk är svenska och engelska.

    Examination

    Examinationen sker kontinuerligt genom kursens olika lärandeaktiviteter. Varje examinationsmoment är viktat i relation till sin tyngd och betydelse för kursens sammantagna examination. Studentens resultat från de olika examinationsmomenten summeras till en kurspoäng som översätts till slutbetyg.

    Examinationsmoment
    Kursen består av följande viktade examinationsmoment:
    1. Individuell tentamen.
    2. Grupparbete.

    Efter fullgjord kurs erhåller studenten betyg enligt en skala relaterad till kursens lärandemål. A, B, C, D och E är godkända betyg. Fx samt F är underkända betyg. Betyget Fx kan kompletteras till betyget E.

  • Schema

    Schema finns tillgängligt senast en månad före kursstart. Vi rekommenderar inte utskrift av scheman då vissa ändringar kan ske. Vid kursstart meddelar utbildningsansvarig institution var du hittar ditt schema under utbildningen.
  • Kurslitteratur

    Observera att kurslitteraturen kan ändras fram till två månader före kursstart.

    Se litteraturlista i aktuell kursplan.

  • Kursrapporter

  • Kontakt

    Kurskoordinator: coursecoordinator@sbs.su.se

    Kursansvar: Susanna Molander