Stockholms universitet
Go to this page on our english site

Digital marknadsföring och e-handel

Kursens syfte är att skapa kunskap om teorier, modeller och metoder för att förstå digital marknadsföring och e-handel, och att tillämpa dessa på marknadsföringsfrågor. Kursen syfte är också att reflektera över den digitala marknadsföringens påverkan på marknad, företag, konsumenter och samhälle.

Kursen adresserar digital marknadsföring och e-handel. Detta är centrala områden inom dagens marknadsföring, då alltmer av företags marknadsföring sker digitalt, och en stor del företagens försäljning sker digitalt. Kursen anlägger ett brett perspektiv på digital marknadsföring, som här definieras som ”en adaptiv, teknologistödd process, genom vilken företag samverkar med kunder och partners för att tillsammans skapa, kommunicera, leverera och upprätthålla värde för alla intressenter.” Denna typ av marknadsföring sker via internet, sociala medier, sökmotorer, mobila enheter och andra kanaler, och kräver nya sätt att marknadsföra sig mot konsumenterna och förstå effekterna av deras beteende.

I dag är kunder och företag sammankopplade via digitala kanaler och nätverk. Nya marknadsplatser växer fram och en utmaning för företagen är att skapa positiva kundupplevelser i digitala miljöer, och i synnerhet i hybridmiljöer där det digitala möter det fysiska. Samtidigt måste företagen förhålla sig till ny teknik som utvecklas i snabb takt och skapar nya utmaningar och möjligheter. Att integrera hållbara aspekter i digital marknadsföring blir också allt viktigare eftersom konsumenter och företag är mer medvetna om miljömässiga och sociala effekter. Digitala marknadsföringsstrategier måste ta hänsyn till hur de kan främja hållbara metoder, minska digitala koldioxidavtryck och engagera sig i etisk reklam som ligger i linje med globala hållbarhetsmål. Detta tillvägagångssätt uppfyller inte bara den växande efterfrågan på ansvarsfulla affärsmetoder utan bidrar också till att bygga långsiktiga kundrelationer baserade på delade värderingar om hållbarhet och socialt ansvar. Hur påverkar denna utveckling företagens varumärkes-, marknadsförings- och försäljningsprocesser? Vilka är de strategiska, samhälleliga, hållbara och etiska implikationer av denna utveckling?

Kursen syftar till att utveckla analytiska och strategiska färdigheter för att hantera dessa utvecklingar, utmaningar och frågor. Några av de ämnen som behandlas i kursen är: digitala marknadsföringsstrategier och kanaler, sociala medier och influencer marketing, e-handelsstrategier, datainsamling och analys för digital marknadsföring och e-handelsbeslut, en översikt över ny teknik och dess inverkan på marknadsföring, etiska och hållbara aspekter av digital marknadsföring.

Läs mer om kursen på den engelska sidan