Entreprenörskap i utvecklingsländer
Kursen ges på engelska. Hållbart företagande innebär att stärka och balansera ett företags ekonomiska resultat (vinst), dess sociala (människor) och miljö- (planet) effekter. Hållbart företagande gynnar både företaget och samhället.
Små och medelstora företag (SMF) i utvecklingsländerna har en stor outnyttjad potential till värdeskapande via hållbart företagande (eller: Corporate Social Responsibility).
Kursen syftar till att vidga linsen genom vilken du ser din eller annan ekonomisk verksamhet till ett globalt perspektiv. Vi kommer att överväga olika perspektiv och fokuserar på olika regioner i världen med särskild tonvikt utvecklingsländer i Asien och Afrika. Vi vill utmana dig att tänka annorlunda - och kritiskt - om de ekonomiska och icke-ekonomiska skillnaderna mellan väst eller OECD-länder och som anses vara övergångs- eller tillväxtmarknader. Trenden mot ekonomisk liberalisering har skapat enorma affärsmöjligheter runt om i världen. Det finns dock fortfarande ingen allmän enighet om hur, eller om alls, globaliseringen bör välkomnas.
Under kursen kommer vi att undersöka hur olika aspekter formar den ekonomiska politiken i ett land, och hur människor i andra länder påverkas av denna utveckling. Framför allt kommer vi att fundera över hur företagsledare kan dra nytta av den pågående utvecklingen i utvecklingsländerna, och hur begreppet entreprenörskap utvecklas i samband med globaliseringen av produkter och tjänster, både vad gäller leverantörer och användare.
För dig som är antagen HT2024
Grattis! Du har blivit antagen till den utbildning du sökt på Stockholms universitet och vi hoppas att du kommer att trivas med dina studier hos oss.
På den här sidan listar vi vad du behöver göra och känna till innan du börjar dina studier.
Följ de instruktioner du fått för att acceptera din plats.
Mer information på antagning.se
Checklista för antagna studenter
-
Aktivera ditt SU-konto
Första steget för att kunna registrera dig och få tillgång till universitetets alla IT-tjänster.
-
Registrera dig på din institution
Registrering kan ske på olika sätt. Läs noga informationen från din institution nedan.
-
Ta del av institutionens information
På den här sidan hittar du det du behöver veta inför starten på din kurs eller ditt program.
Notera
Din plats kan tas tillbaka om du inte registrerar dig och deltar vid eventuellt upprop enligt anvisningarna från institutionen.
Information från institutionen - kurser
Välkommen till Företagsekonomiska institutionen/Stockholm Business School (SBS). Klicka på länken för att få mer information om din terminsstart och hur du registrerar dig för att inte förlora din plats.
Här hittar du mer information om registrering och terminsstart
Välkomstaktiviteter
Vid terminsstart ordnar vi ett antal aktiviteter – både online och på campus – för att välkomna och introducera dig som är ny student. En av dessa är Välkomstdagen på Campus Frescati som är ett utmärkt tillfälle att bekanta sig med universitetet och andra nya studenter. Programmet riktar sig till alla nya studenter, oavsett ämne, kurs eller program. För dig som är ny student vid Institutionen för data- och systemvetenskap, DSV, arrangeras en motsvarande välkomstdag på Campus Kista.
Information som rör din utbildning får du via din kurs-/programgivande institution.
Hitta hit
Stockholms universitet sträcker sig över en stor yta. Läs om vilka campus som finns och var du hittar din institution, alla undervisningslokaler, lunchställen, bibliotek, läsplatser, mm.
Läs mer
Kursen ges på engelska. Hållbart företagande innebär att stärka och balansera ett företags ekonomiska resultat (vinst), dess sociala (människor) och miljö- (planet) effekter. Hållbart företagande gynnar både företaget och samhället.
Små och medelstora företag (SMF) i utvecklingsländerna har en stor outnyttjad potential till värdeskapande via hållbart företagande (eller: Corporate Social Responsibility).
Kursen syftar till att vidga linsen genom vilken du ser din eller annan ekonomisk verksamhet till ett globalt perspektiv. Vi kommer att överväga olika perspektiv och fokuserar på olika regioner i världen med särskild tonvikt utvecklingsländer i Asien och Afrika. Vi vill utmana dig att tänka annorlunda - och kritiskt - om de ekonomiska och icke-ekonomiska skillnaderna mellan väst eller OECD-länder och som anses vara övergångs- eller tillväxtmarknader. Trenden mot ekonomisk liberalisering har skapat enorma affärsmöjligheter runt om i världen. Det finns dock fortfarande ingen allmän enighet om hur, eller om alls, globaliseringen bör välkomnas.
Under kursen kommer vi att undersöka hur olika aspekter formar den ekonomiska politiken i ett land, och hur människor i andra länder påverkas av denna utveckling. Framför allt kommer vi att fundera över hur företagsledare kan dra nytta av den pågående utvecklingen i utvecklingsländerna, och hur begreppet entreprenörskap utvecklas i samband med globaliseringen av produkter och tjänster, både vad gäller leverantörer och användare.