Stockholms universitet
Go to this page on our english site

Originalverk i teoretisk filosofi

Kursen behandlar ett originalverk från den teoretiska filosofins historia, på originalspråket, eller i svensk eller engelsk översättning. Verket studeras i sitt historiska sammanhang.

Särskild vikt läggs vid att artikulera verkets problemställningar, teorier, begrepp, och argument både i sitt filosofihistoriska sammanhang och med hänsyn till verkets unika och nydanande drag. Därvidlag läggs stor vikt vid kritisk analys av problemställningar, teorier, begrepp, och argument. Det övergripande målet är att fördjupa förståelsen av den historiska bakgrunden till frågeställningar i den samtida teoretiska filosofin.

Registrering
I god tid före kursstart skickas mail ut till alla antagna studenter, med information och instruktioner. Antagna studenter förväntas registrera sig själva (webregistrering).

  • Kursupplägg

    Mer om kursens innehåll

    Den klassiska texten som studeras denna gång (hösten 2024) är Platons dialog Philebus. Philebus är ett klassiskt verk av obestridlig betydelse för medvetandefilosofi och känslornas filosofi. I dialogen diskuterar Sokrates med Philebus och Protarchus vad njutning (hêdonê) egentligen är, och dess relation till kunskap (phronêsis). För att svara på frågan om njutning eller kunskap är viktigare, argumenterar Sokrates för en klassificering av dem baserad på en mer allmän metafysisk analys som leder till en fyrfaldig uppdelning: alla varelser tillhör antingen det obegränsade (apeiron), det begränsade (peras), är av blandad natur och genereras av de två första (meiktê ousia), eller är orsaken (aitia) till en sådan blandning. Njutning och smärta tillhör därmed den obegränsade klassen av ting, människolivet till den tredje gruppen eftersom det är blandat av det obegränsade och begränsade, och förnuftet (noûs), som åstadkommer blandningen, tillhör det fjärde släktet. I centrum för dialogen står en detaljerad analys av njutningens (hêdonê) och smärtans (lupê) natur och förhållandet mellan själ och kropp i allmänhet, som kan betraktas som banbrytande för den tiden, med ett enormt inflytande på medvetandefilosofin: smärta är enligt Platon (Sokrates) ett resultat av en störning av kroppens harmoniska tillstånd och njutning ett resultat av dess återställande, men dessa processer av störningar och återställande måste uppfattas av själen, d.v.s. någon sorts medvetenhet om kroppsliga förändringar verkar krävas för att känna smärta eller njutning. Dessutom argumenterar Sokrates mot den populära uppfattningen att njutning är frånvaro av smärta; istället antar han ett tredje, neutralt tillstånd. Medan vissa smärtor och njutningar uppstår från kroppen, så erfar vi både kroppsliga och renodlat själsliga affektioner, som när vi reagerar på förväntade smärtor och njutningar, eller när vi minns våra tidigare erfarenheter. Förväntningar och minne och önskningars roll är därför också teman i denna dialog, såväl som frågan om falska njutningar vilket relaterar den till epistemologi: Kan njutningar och smärtor vara sanna eller falska och hur är de relaterade till omdömen (doxai) och varseblivning (aistêseis)? Hur är smärta och njutning relaterade till känslor? (Platon ger oss en detaljerad analys av illvillig avund (phthonos).) Är de flesta njutningar blandade med smärta eller finns det också rena former? Och slutligen, hur är njutning, kunskap, förnuft och sanning relaterade till varandra? – Tillsammans ska vi analysera och diskutera detta ganska korta men otroligt täta och tematiskt rika mästerverk från den antika filosofin!

    Läroplattform

    Läsanvisningar, detaljerad kursplanering, mm kommer att läggas upp på kursens Athenasida. Antagna studenter som har aktiverat sitt studentkonto och blivit registrerade på kursen blir automatiskt deltagare på kursens Athenasida.

    Lärare höstterminen 2024: Felix Maier.

    Undervisningsform: Undervisningen kommer att bedrivas i form av föreläsningar och diskussioner.

    Examination: Kursen examineras med en hemtentamen.

    Förväntade studieresultat, samt uppgifter om betygsskalan: Se kursplanen.

    Betygskriterier: Hittas på kursens Athenasida inför kursstart.

  • Schema

    Schema finns tillgängligt senast en månad före kursstart. Vi rekommenderar inte utskrift av scheman då vissa ändringar kan ske. Vid kursstart meddelar utbildningsansvarig institution var du hittar ditt schema under utbildningen.
  • Kurslitteratur

  • Kontakt

    Studentexpeditionen

    Studierektor Mattias Högström mattias.hogstrom@philosophy.su.se

    Studievägledning studievagledning@philosophy.su.se

    Lärare: Felix Maier felix.maier@philosophy.su.se