Stockholms universitet
Go to this page on our english site

Systemanalys för miljövård

Miljöfrågor är komplexa. En systemsyn krävs för att förstå dagens multidisciplinära miljöproblem liksom för att identifiera möjliga långsiktiga lösningar och alternativ.

Kursen grundas inom systemvetenskapliga teorier (systemanalys och systemdynamik) och behandlar problemlösning med hjälp av konceptuell- och kvantitativmodellering, och scenarioteknik med inriktning mot naturresursuppföljning, antropogen miljöpåverkan och hållbarhet.

Kursen ingår i Masterprogram i miljövård och fysisk planering. Kursen kan också läsas som en fristående kurs.

  • Kursupplägg

    Kursen innehåller både teoretiska och praktiska moment.

     

    Förväntade studieresultat

    Efter att ha genomgått kursen förväntas studenten kunna:

    • tillämpa systemteoretiska metoder för att genomföra diagnostiska och prognostiska analyser av varierande miljöproblem, inklusive identifikation av subsystem, processer, fördröjningar, och icke-linjära beteenden
    • tillämpa konceptuell modellering på praktiska exempel
    • använda datorbaserad aggregerad modellering
    • redogöra för och tillämpa scenariometodik, samt analysera och värdera utgångspunkter och resultat
    • på ett vetenskapligt sätt analysera data, osäkerhet, information och värderingar vid riskbedömning.

    Delkurser

    • Teori för miljösystemtänkande och modellering, 7.5 hp
    • Praktisk systemanalys och systemdynamik, 7.5 hp

    Undervisning

    Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, övningar och projektarbeten.

    Förväntade studieresultat

    Efter att ha genomgått kursen förväntas studenten kunna:

    • tillämpa systemteoretiska metoder för att genomföra diagnostiska och prognostiska analyser av varierande miljöproblem, inklusive identifikation av subsystem, processer, fördröjningar, och icke-linjära beteenden
    • tillämpa konceptuell modellering på praktiska exempel
    • använda datorbaserad aggregerad modellering
    • redogöra för och tillämpa scenariometodik, samt analysera och värdera utgångspunkter och resultat
    • på ett vetenskapligt sätt analysera data, osäkerhet, information och värderingar vid riskbedömning.

    Examination

    Se kursplan.

    Fusk och plagiat

    Stockholms universitet ser mycket allvarligt på fusk. Med fusk menas exempelvis att studenter samarbetar på ett otillåtet sätt, medför otillåtna hjälpmedel (som till exempel fusklappar, otillåtna anteckningar eller mobiltelefon) eller på annat sätt försöker vilseleda vid examination. Plagiat utgör också en form av fusk och innebär till exempel att en student använder egna (självplagiat) eller andras texter och idéer utan att hänvisa till originalkällan på ett korrekt sätt i till exempel en uppsats, hemtentamen eller annan examinationsuppgift. 

    Misstanke om fusk utreds först av institutionen. Om institutionen bedömer att det finns en grundad misstanke om fusk anmäler institutionen ärendet vidare till rektor, som i sin tur kan överlämna ärendet till universitetets Disciplinnämnd. Fusk kan leda till att studenter varnas eller stängs av från studierna i upp till sex månader.

    Information om Stockholms universitets riktlinjer för disciplinärenden finns under Under utbildningen/Fusk och plagiat.

  • Schema

    Schema finns tillgängligt senast en månad före kursstart. Vi rekommenderar inte utskrift av scheman då vissa ändringar kan ske. Vid kursstart meddelar utbildningsansvarig institution var du hittar ditt schema under utbildningen.
  • Kontakt

    För att dina frågor ska hamna hos rätt person vänd dig till studentexpeditionen vid frågor som rör kursinformation, registrering, schema, litteraturlistor och tentamen. Vänd dig till studievägledaren vid frågor som rör tillgodoräknande, antagning, behörighet samt frågor som rör studieplanering.

    Kursansvar

    Salim Belyazid
    E-post: salim.belyazid@natgeo.su.se

    Studievägledare, studentexpedition och fler kontakter

    Kontakt