Stockholms universitet
Go to this page on our english site

Global utveckling II

Den första delkursen, Utvecklingsteori och praktik, ger ett historiskt perspektiv på utvecklingsdiskursernas framväxt och hur synen på utveckling och utvecklingspraktiker har förändrats över tid. Genom att analysera och utmana dominanta teorier och föreställningar väcker kursen frågor om hur utveckling ska förstås, och om hur olika utvecklingsteorier har omsatts i praktiker. Kursen ger en kritisk analys av utvecklingsstudier som disciplin för att se hur utveckling kan förstås genom olika perspektiv och positioner, liksom vad olika perspektiv förklarar och vad de inte förklarar. Fokus i kursen är dels att ge en fördjupning av den teoretiska förståelsen av begreppet utveckling, dels en kritisk granskning av betydelser och praktiker av utveckling.

Den andra delkursen, Staden i världen, handlar om staden och samhällsförändring. Idag bor en majoritet av världens befolkning i städer. I termer av hastighet och omfattning är urbaniseringen mest dramatisk i det Globala Syd, där allt fler fattiga kommer till städer i jakt på försörjningsmöjligheter. Kursen behandlar de politiska och ekonomiska krafter som driver urbaniseringen globalt. Den diskuterar städernas viktiga roll i globaliseringsprocesser samt hur dessa processer omvandlar staden och påverkar människors möjligheter i städer i både det Globala Syd och Nord.

Den tredje delkursen, Säkerhet, konflikt och utveckling, introducerar frågan om väpnade konflikters roll för utvecklingsprocesser i både fattiga och rika länder. Att fred och säkerhet är en förutsättning för hållbar utveckling betonas idag av representanter för såväl militära som ekonomiska och politiska institutioner. Säkerhetsbegreppet har även utvidgats till att innefatta inte bara hot mot stater utan även mot enskilda människor och grupper, och vad som anses som hot har utvidgats till att innefatta mer än enbart militära aktörer. Samtidigt har den tidigare statliga kontrollen av säkerhetsfrågan förändrats genom en ökande privatisering av polisiär och militär verksamhet. Kursen placerar denna utveckling i ett kolonialhistoriskt och geopolitiskt sammanhang, och utgår från aktuell samhällsvetenskaplig forskning.

Den fjärde delkursen, Projektarbete: miljö och utveckling, ger en introduktion till pågående debatter om miljö och utveckling där studenterna bekantar sig med olika teoretiska perspektiv på miljö och utveckling. Den första halvan av delkursen ger också konkreta exempel på hur olika händelser och fenomen inom ämnet kan tolkas och förklaras beroende på teoretiskt perspektiv. I det avslutande grupparbetet väljs en konkret frågeställning inom miljö och utveckling som sen relateras till både delkursens tema om miljö liksom till övriga delkursers litteratur om global utveckling. Grupparbetet redovisas skriftligt i form av en rapport.

  • Kursupplägg

    Terminen består av fyra delkurser. Varje delkurs är 7,5 hp.

    Utvecklingsteori och praktik ges av Institutionen för ekonomisk historia och internationella relationer 

    Staden i världen ges av Kulturgeografiska institutionen

    Säkerhet, konflikt och utveckling ges av Socialantropologiska institutionen

    Projektarbete: Miljö- och utveckling ges av Statsvetenskapliga institution

  • Schema

    Schema finns tillgängligt senast en månad före kursstart. Vi rekommenderar inte utskrift av scheman då vissa ändringar kan ske. Vid kursstart meddelar utbildningsansvarig institution var du hittar ditt schema under utbildningen.
  • Kurslitteratur

    Observera att kurslitteraturen kan ändras fram till två månader före kursstart.

  • Kursrapporter

  • Kontakt

    Stockholms universitet
    Socialantropologiska institutionen
    10691 Stockholm
    Tel 08-163377
    Besöksadress: Universitetsvägen 10B, plan 6 (Blå husen)
    Studierektor, molly.sundberg@socant.su.se
    Studentexpedition, socant@socant.su.se
    Studievägledning, studievagledare@socant.su.se