Stockholms universitet
Go to this page on our english site

Global utveckling III

Kursen ger fördjupade kunskaper i globala utvecklingsfrågor så att studenten empiriskt och teoretiskt kan redogöra för aktuella forskningsteman inom global utveckling, samt relatera dem till mer övergripande teoretiska strömningar. Kursen ger även en introduktion till vetenskapsteori, grundläggande färdigheter i forskningsdesign och olika vetenskapliga metoder. Kursen består av tre obligatoriska kurser. 

Den första delkursen, Transnationella samarbeten och utveckling, ger fördjupade kunskaper kring vilken roll olika transnationella organisationer spelar i utvecklingsprocessen. Undervisningen tar sin utgångspunkt i den historiska framväxten av olika former av internationellt samarbete, exempelvis inom bistånd och mellan olika NGOs, men fäster också vikt vid andra former av transnationella kopplingar hos till exempel multinationella företag. 

Den andra delkursen, Global utveckling – teorier i förändring, ger fördjupade kunskaper kring samtida konkurrerande samhällsvetenskapliga teoribildningar som på olika analysnivåer erbjuder perspektiv och frågeställningar kring global utveckling. Vikt läggs vid förståelsen av teori som ett verktyg för att resa empiriska frågor och vid värdering av teoriers förtjänster utifrån den kunskap om global utveckling som de därmed förmår generera.

Den tredje delkursen, Metod och forskningsdesign, ger grundläggande kunskaper i de samhällsvetenskapliga metoder som används inom ämnet global utveckling. Kursen inleds med vetenskapsteori och ger bekantskap med centrala vetenskapsteoretiska perspektiv. Den ger sedan kunskap i forskningsdesign och källkritik samt färdigheter både i kvalitativa och kvantitativa metoder. I kursen ingår också att skriva en uppsatssynopsis för programmets avslutande kurs Examensarbete, med speciell fokus på de metoder som ska användas i det planerade uppsatsarbetet.

  • Kursupplägg

    Delkurs 1, 7.5 hp. Transnationella samarbeten och utveckling, ges av Statsvetenskapliga institutionen

    Delkurs 2, 7.5 hp. Global utveckling - teorier i förändring, ges av Socialantropologiska institutionen

    Delkurs 3, 15 hp. Metod och forskningsdesign, ges av Kulturgeografiska institutionen

  • Schema

    Schema finns tillgängligt senast en månad före kursstart. Vi rekommenderar inte utskrift av scheman då vissa ändringar kan ske. Vid kursstart meddelar utbildningsansvarig institution var du hittar ditt schema under utbildningen.
  • Kurslitteratur

    Observera att kurslitteraturen kan ändras fram till två månader före kursstart.

    KURSLITTERATUR HÖSTEN 2024

    Delkurs 1, 7.5 hp Transnationella samarbeten och utveckling. Ges av Statsvetenskapliga institutionen

    Böcker och rapporter

    Bonacker, Thorsten, Judith von Heusinger and Kerstin Zimmer (red.) 2017. Localization in Development Aid: How Global Institutions Enter Local Lifeworlds. London: Routledge. 250 s - E-bok på SU-biblioteket

    Eldén, Åsa; Levin, Paul T.  2018, Swedish Aid in the Era of Shrinking Space – the Case of Turkey, EBA Rapport 2018:06, Expert Group for Aid Studies, Sweden. 100s.

    https://eba.se/wp-content/uploads/2018/11/EBA-Shrinking-Space_WEB.pdf

    Prakash, A. & Gugerty, M. K. (red). 2010. Advocacy Organizations and Collective Action Cambridge: Cambridge University Press. 340 s - E-bok på SU-biblioteket

    Artiklar

    Baur, D., & Schmitz, H. P. 2012. Corporations and NGOs: When accountability leads to cooptation. Journal of Business Ethics, vol. 106, no. 1, pp. 9-21. 

    Bexell, M. (2012). Global governance, gains and gender: UN–business partnerships for women's empowerment. International Feminist Journal of Politics, 14(3), 389-407.  

    Blowfield, M., & Dolan, C. S. (2014). Business as a development agent: evidence of possibility and improbability. Third World Quarterly, 35(1), 22-42.  

    Easterly, W., (2006). Planners versus Searchers in Foreign Aid. Asian Development Review, 23(2), 1-35.  

    Hamann, R. and Acutt, N. 2004. How Should Civil Society (and the Government) Respond to Corporate Social Responsibility? A Critique of Business Motivations and the Potential for Partnerships, Development Southern Africa, 20(2), pp. 255–270.   

    Hahn, Kristina & Anna Holzscheiter. 2013. The Ambivalence of Advocacy: Representation and Contestation in Global NGO Advocacy for Child Workers and Sex Workers, Global Society, 27:4, 497-520.  

    Idemudia, U. 2009. Oil Extraction and Poverty Reduction in the Niger Delta: A Critical Examination of Partnership Initiatives. Journal of Business Ethics, 90, pp. 91–116.   

    Keck, M. E. and Sikkink, K. 1999. Transnational advocacy networks in international and regional politics. International Social Science Journal, 51: 89–101.   

    Moon, Jeremy. 2007. The Contribution of Corporate Social Responsibility to Sustainable Development. Sustainable Development, 15: 296–306.   

    Scheyvens, R., Banks, G., & Hughes, E. (2016). The private sector and the SDGs: The need to move beyond ‘business as usual’. Sustainable Development, 24(6), 371-382.

    Utdrag ur bok

    Tallberg, Jonas, & Andreas Uhlin. 2011. “Civil Society and Global Democracy: An Assessment.” In Archibugi and Koenig-Archibugi (eds) Global Democracy: Normative and Empirical Perspectives, 210–32. Cambridge: Cambridge University Press. - E-bok på SU-biblioteket

    Delkurs 2, 7.5 hp Global utveckling – teorier i förändring. Ges av Socialantropologiska institutionen

    Böcker

    Landscapes of War: Ecologies of Resistance and Survival in South Lebanon, 2022, Munira Khayyat, Oakland: University of California Press.

    Misreading the Bengal Delta: Climate Change, Development, and Livelihoods in Coastal Bangladesh, Camelia Dewan, 2021, Seattle: University of Washington Press.

    Fukushima Futures: Survival Stories in a Repeatedly Ruined Seascape, Satsuki Takahashi, 2023, Seattle: University of Washington Press.

    Trees are Shapeshifters: How Cultivation, Climate Change and Disasters Create Landscapes, Andrew S. Mathews, 2022: New haven: Yale University Press.

    Rekommenderad läsning (examineras ej):

    Älven i mig, Jannete Hentati, 2023, Stockholm: Albert Bonnier Förlag.

    Delkurs 3, 15 hp Metod och forskningsdesign Ges av Kulturgeografiska institutionen

    Böcker

    Bergström, Göran och Kristina Boréus (2012), Textens mening och makt: metodbok i samhällsvetenskaplig text- och diskursanalys. Studentlitteratur.

    Bjereld, Ulf, Marie Demker & Jonas Hinnfors (2018). Varför vetenskap? 4:e upplagan. Lund: Studentlitteratur.

    Harris, Richard (2016), Quantitative Geography. The Basics. Los Angeles etc: Sage (urval) - E-bok på SU-biblioteket

    Schensul, Jean J. and Margaret D. LeCompte (2013), Essential Ethnographic Methods: A Mixed Methods Approach. Plymouth, UK: AltaMira Press. 366 s. (Urval) - E-bok på SU-biblioteket

    Thurén, Torsten (2003), Sant eller falskt? Metoder i källkritik. KBM:s utbildningsserie. (80 s)

    https://www.msb.se/RibData/Filer/pdf/20180.pdf

    Artiklar

    Creswell, John W. (2003), Kapitel 1 ur Research Design Qualitative, Quantitative. and Mixed Methods Approaches. University of Nebraska, Lincoln SAGE Publications (s. 3-26)

    Danska Riksarkivet. (2015), “The Little Golden Book on Source Criticism” (3 s)

    https://www.sa.dk/undervisningfiler/2015/09/SourcesCriticism_2015_TheDanishNationalArchives.pdf

    De Vaus, David A. (2001), Kapitel 1, “The context of design”, i De Vaus bok Research design in social research, London. (s 1-15) https://www.nyu.edu/classes/bkg/methods/005847ch1.pdf

    Flyvberg, Bent (2006), “Five misunderstandings about case-study research”, Qualitative Inquiry. Volume 12 Number 2: 219-245.

    Haandrikman, Karen (2020). An Excel Introduction to Descriptive Statistics. (KG häfte)

    Levy, Jack (2008), “Case studies: types, designs, and logics of inference”, Conflict Management and Peace Science, 25:1–18.

  • Kursrapporter

  • Kontakt

    Stockholms universitet
    Socialantropologiska institutionen
    10691 Stockholm
    Tel 08-163377
    Besöksadress: Universitetsvägen 10B, plan 6 (Blå husen)
    Studierektor, molly.sundberg@socant.su.se
    Studentexpedition, socant@socant.su.se
    Studievägledning, studievagledare@socant.su.se