Stockholms universitet
Go to this page on our english site

Att undervisa i samhällsorienterande ämnen för årskurs F-3

Kursen behandlar de samhällsorienterande ämnena utifrån begrepp och begreppsliga kontexter med grund i de vetenskapliga disciplinerna.

Kurssida HVF3FV HV1F3F
Foto: Mostphotos

Undervisningen i samhällsorienterande ämnen för de lägre åldrarna har huvudsakligen en tvärvetenskaplig karaktär. Denna kurs kommer därför att genomföras med såväl ett tematiskt fokus som ett fokus på respektive ämne (historia, religionskunskap, geografi och samhällskunskap).

Under kursen behandlas också hur olika arbetssätt kan användas för att stimulera och stödja elevers lärande. Kursen tar även upp IT:s möjligheter och begränsningar som redskap i undervisning och för lärande i de samhällsorienterande ämnena.

  • Kursupplägg

    När kursen startat används Stockholms universitets nätbaserade lärplattform Athena för kursinformation, kursuppgifter och inlämningar.

    Delkurser

    Kursen består av fem delkurser:

    1. Geografi med ämnesdidaktik, 3 hp
    2. Historia med ämnesdidaktik, 3 hp
    3. Religionskunskap med ämnesdidaktik, 3 hp
    4. Samhällskunskap med ämnesdidaktik, 3 hp
    5. De samhällsorienterande ämnenas didaktik, 3 hp

    De första fyra delkurserna behandlar relevant ämnesstoff för undervisning i de samhällsorienterande ämnena (historia, geografi, religionskunskap och samhällskunskap) i grundskolans lägre åldrar. Delkurserna ger även en orientering om motsvarande skolämnen och undervisningen i dessa ämnen. Utgångspunkten för delkurserna utgörs av elevers förmåga att förstå och använda begrepp. Centrala begrepp, modeller och teorier gestaltas via olika teman. Både ämnesinnehåll och temaområden ska ha kopplingar till grundskolans kursplaner för år 1–3 och förskoleklass.

    Den femte delkursen behandlar didaktiska och ämnesdidaktiska perspektiv på undervisning och lärande. Utgångspunkt är teorier och forskningsresultat som berör frågor om undervisningens villkor, former och processer. Studenterna ska under delkursen utveckla förmågan att anpassa stoffet till aktuell elevgrupp, använda varierade arbetsformer och förstå hur undervisning, med utgångspunkt i styrdokument, kan stödja elevers läsförståelse och begreppsanvändning.

    Undervisning

    Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och gruppövningar.

    Obligatoriska moment: individuella skriftliga inlämningsuppgifter och muntliga presentationer samt närvaro på seminarier.

    Undervisningen sker på distans.

    Examination

    Samtliga delkurser examineras genom skriftliga hemtentamina.

  • Schema

    Schema finns tillgängligt senast en månad före kursstart. Vi rekommenderar inte utskrift av scheman då vissa ändringar kan ske. Vid kursstart meddelar utbildningsansvarig institution var du hittar ditt schema under utbildningen.
  • Kontakt

    Kursansvarig lärare
     

    Studievägledning
    studievagledning.did@su.se

    Utbildningsadministration
    kursadmin.did@su.se