Stockholms universitet
Go to this page on our english site

Dövas och hörselskadades flerspråkighet

Den här distanskursen behandlar teoretiska synsätt på flerspråkighet, utifrån dövas och hörselskadades perspektiv.

Student distans teckenspråk.
Foto: Jens Olof Lasthein

Kursen tar sin utgångspunkt i att ett av språken är ett teckenspråk, och den  behandlar bland annat transspråkande, språkideologi och hur elevers flerspråkighet inverkar på undervisningen.

Även språksituationen för döva och hörselskadade med olika bakgrund, till exempel
utländsk bakgrund, behandlas.

Kursen ges på svenskt teckenspråk och tolkas till svenskt tal och förutsätter därmed inte teckenspråkskunskaper.

  • Kursupplägg

    Efter genomgången kurs skall studenten kunna:

    • Redogöra för teoretiska perspektiv på flerspråkighet utifrån dövas och hörselskadades perspektiv.
    • Diskutera hur elevers flerspråkighet kan inverka på undervisningen på olika sätt.
    • Ha kännedom om hur olika språkbakgrund kan påverka språkanvändningen.

    Undervisning

    Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarier, på distans eller på campus enligt angivelse för respektive tillfälle för kursen.

    Undervisningen sker på svenska och svenskt teckenspråk.

    Examination

    Kursen examineras genom en inlämningsuppgift och en hemtentamen.
    Examinationen sker på svenska, engelska eller svenskt teckenspråk.