Stockholms universitet
Go to this page on our english site

Ekokritiska perspektiv på barnlitteratur

Den här kursen behandlar hur natur och samhälle skildras i barn- och ungdomslitteraturen utifrån ett ekokritiskt perspektiv.

Teckning av barn i svampskog, av Elsa Beskow
Illustration ur Tomtebobarnen, 1910, av Elsa Beskow

Ekokritiken riktar fokus mot frågor om naturens värde, människans förhållande till naturen och hur naturen används i en metaforisk betydelse samt hur olika föreställningar om naturen påverkar vår uppfattning om den. Med huvudsaklig utgångspunkt i en svensk kontext belyser kursen hur relationen mellan barndom, natur och kultur har framställts i de litterära texterna, från 1800-talets lantliga idyller och sekelskiftets nationalromantiska idéer till våra dagars urbana berättelser och skildringar av klimatkris.

Kursen vänder sig till bibliotekarier, lärare och alla som intresserar sig för sambanden mellan barn, natur och samhälle och hur de framställts i barn- och ungdomslitteraturen.

  • Kursupplägg

    Kursen består av inspelade föreläsningar som publiceras på den digitala lärplattformen Athena, ickeobligatoriska frågestunder via E-mötesverktyget Zoom samt självstudier utifrån instuderingsfrågor på Athena och angiven litteratur.

    Undervisning

    Läs gärna litteraturen inför föreläsningen. Eventuella frågor kring innehållet i föreläsningarna, instuderingsfrågorna eller litteraturen kan ställas under frågestunden.

    Praktisk info

    Zoom-länkar till frågestunderna publiceras på Athena.

    Se kursbeskrivningen på Athena för mer utförlig information om kursens genomförande och examination, samt information om hur du hittar litteraturen.

    Examinator

    Vårterminen 2024
    Maria Andersson, universitetslektor

  • Kurslitteratur

    Observera att kurslitteraturen kan ändras fram till två månader före kursstart.
  • Kontakt

    Studievägledare Litteraturvetenskap och Lärarutbildningen
    Litteraturvetenskap