Stockholms universitet
Go to this page on our english site

Antropocen

Den här kursen syftar till att utforska betydelsen och historien bakom antropocen-eran, vad som skiljer den från tidigare perioder och vad denna nya era innebär för hur vi hanterar svårlösta problem.

För dig som är antagen HT2024

Grattis! Du har blivit antagen till den utbildning du sökt på Stockholms universitet och vi hoppas att du kommer att trivas med dina studier hos oss.

På den här sidan listar vi vad du behöver göra och känna till innan du börjar dina studier.

Följ de instruktioner du fått för att acceptera din plats. 

Mer information på antagning.se

 

Checklista för antagna studenter

  1. Aktivera ditt SU-konto

    Första steget för att kunna registrera dig och få tillgång till universitetets alla IT-tjänster.

  2. Registrera dig på din institution

    Registrering kan ske på olika sätt. Läs noga informationen från din institution nedan.

  3. Ta del av institutionens information

    På den här sidan hittar du det du behöver veta inför starten på din kurs eller ditt program.

Notera

Din plats kan tas tillbaka om du inte registrerar dig och deltar vid eventuellt upprop enligt anvisningarna från institutionen.

Information från institutionen - kurser

 

Registrering

Antagna studenter
Registrera dig på webben (Ladok för studenter). Registreringen öppnar 5 augusti för alla kurser, men kontrollera sista registreringsdag för varje kurs i Ladok för studenter. Om du inte har studerat vid Stockholms universitet tidigare behöver du först aktivera ditt universitetskonto (Aktivera ditt universitetskonto).

Villkorligt antagna studenter
Om du blivit villkorligt antagen måste du kunna styrka din behörighet till kursen senast vid kursstart. Kontakta studeranu@aces.su.se.

Återbud
Om du inte ännu har registrerat dig och vill lämna återbud ska du göra det på Antagning.se. Om du har registrerat dig men ångrar dig, då ska du göra avbrott på kurs via Ladok för studenter.

Upprop

För att bekräfta slutliga antalet deltagare, har varje kurs ett upprop vid första föreläsningen. Om du inte kan delta måste du kontakta oss (studeranu@aces.su.se) senast samma dag som kursen börjar.
 

Särskilt pedagogiskt stöd

Stockholms universitet erbjuder olika pedagogiska stödformer för personer med varaktiga funktionsnedsättningar.

Läs mer här: Studera med funktionsnedsättning

 

Välkomstaktiviteter

Vid terminsstart ordnar vi ett antal aktiviteter – både online och på campus – för att välkomna och introducera dig som är ny student. En av dessa är Välkomstdagen på Campus Frescati som är ett utmärkt tillfälle att bekanta sig med universitetet och andra nya studenter. Programmet riktar sig till alla nya studenter, oavsett ämne, kurs eller program. För dig som är ny student vid Institutionen för data- och systemvetenskap, DSV, arrangeras en motsvarande välkomstdag på Campus Kista.

Information som rör din utbildning får du via din kurs-/programgivande institution.

su.se/valkomstaktiviteter


Hitta hit

Stockholms universitet sträcker sig över en stor yta. Läs om vilka campus som finns och var du hittar din institution, alla undervisningslokaler, lunchställen, bibliotek, läsplatser, mm.

Hitta på campus


Läs mer

Ny student

Under utbildningen

Studenthandboken

Kårer och föreningar

Car
Photo taken by João de Morais, Båstnäs, Sweden, Aug. 2021.

Kursen är organiserad i två delar, som beskrivs i avsnittet om kursupplägget. Del I utforskar vad antropocen är och hur vi hamnade här. Del II avslöjar begränsningarna med "traditionella" strategiska planerings- och hanteringstekniker för att hantera frågor relaterade till antropocen, samt utforskar nya metoder som kanske är mer användbara i framtiden.

Kursen är medvetet bred i sitt omfång. Den behandlar ämnen som elementära cykler och paleoklimatologi, aspekter av mänsklig historia och antropologi, ämnen inom beteendevetenskap och ekonomi, tvärvetenskapliga tillvägagångssätt för forskning och planering samt etiska frågor genom olika perspektiv. Den kommer att inkludera exempel från både akademisk forskning och samarbete med företag inom privat sektor, myndigheter, militären och civila säkerhetssektorer, trosbaserade samhällen och andra intressegrupper.

Målet med kursen är att hjälpa våra masterstudenter att kunna bidra till att hitta lösningar på de "knepiga" problem som samhället står inför idag – problem där ledare arbetar med ofullständig eller motsägelsefull och snabbt föränderlig information, med ett stort antal intressenter (ofta med konkurrerande agendor och ideologier) och med kopplingar till många andra problem. Hur man tillhandahåller näringsrik, tillfredsställande och tillräcklig mat för 9 miljarder människor på ett hållbart, överkomligt och rättvist sätt i en snabbt föränderlig klimatmiljö är ett exempel på ett "knepigt" problem som länkar till hållbara utvecklingsmål (SDGs) och Parisavtalet om klimatet – och skulle vara ett ämne för denna kurs.

Våra traditionella, disciplinorienterade utbildningsmetoder förbereder inte våra studenter tillräckligt för dessa utmaningar. Den här kursen kommer att vara ett bidrag till att skapa ytterligare mekanismer för att exponera våra masterstudenter för tvärvetenskapliga, lösningssorienterade tillvägagångssätt.

  • Kursupplägg

    Del I - Vad är Antropocen?

    • En mycket kort historia om planeten Jorden
      • Bildandet av solen och jorden
      • Det första framträdandet av liv
      • Syre i atmosfären
      • Livet tar över land
    • Moderna människan tar plats
      • Vad utgör en modern människa
      • Mänskliga migrationer
      • Från jägare och samlare till jordbrukare
    • Elementala kretslopp och mänskliga störningar
      • Kretsloppen av kol, kväve, svavel, fosfor
      • Mänskliga störningar av dessa kretslopp
    • "Den stora accelerationen" och slutet av holocen
      • Vad karakteriserar den nya Antropocen-eran, när började den och varför skiljer den sig från holocen?

    Del II - Att trivas i Antropocen

    • Vetenskapens och forskningens roll i Antropocen
      • Ursprunget till den "linjära" modellen för vetenskap och dess konsekvenser
      • Andra roller för forskare
      • Ett nytt avtal mellan vetenskap och samhälle?
    • Tvärvetenskapliga tillvägagångssätt
      • Vad betyder "tvärvetenskaplig"?
      • Vad kan du göra med ett tvärvetenskapligt tillvägagångssätt som skiljer sig från vår traditionella uppdelade struktur?
      • Hur kan tvärvetenskapliga tillvägagångssätt stödjas och belönas?
      • Etiska aspekter av tvärvetenskapliga tillvägagångssätt
    • Samhällsekonomiska, socioekologiska och etiska aspekter av Antropocen
      • Ekologi, ekonomi och politik
      • Vetenskap och värderingar
      • Ojämlikhet, skälighet och rättvisa
    • Strategisk planering i Antropocen
      • Konceptet Planetära Gränser
      • Scenariotillvägagångssätt – IPCC, Royal Dutch Shell, Militär och Civil Säkerhet
      • Riskanalys och hållbarhetsstrategier inom privat sektor – DNV GL
      • Saknade element i strategisk planering – vad sägs om etik?
    • Formell och informell inlärning för Antropocen
      • De olika metoderna genom vilka individer förvärvar kunskap och lär sig under Antropocen-epoken
      • De specifika färdigheter och kunskaper som är väsentliga för individer och samhällen för att effektivt hantera utmaningarna som Antropocen presenterar.
      • Hur formell och informell utbildning kan samarbeta för att utrusta individer och samhällen med de nödvändiga verktygen och kunskaperna för att navigera genom denna komplexa period i historien.
    • Förändring av beteende
      • Rationella aktörer och verkliga människor
      • Slår hål på några före-Antropocen-myter
    • Vägar framåt

    Examination

    Kursen kommer att bedömas med godkänt/underkänt. Den slutliga bedömningen kommer att vara en kombination av a) deltagande i gruppdiskussioner och b) en individuell skriftlig tentamen.

  • Kontakt

    Studievägledare

    studeranu@aces.su.se

    Kurskoordinatorer

    Kevin Noone, Kevin.Noone@aces.su.se

    Alasdair Skelton, alasdair.skelton@geo.su.se

    Institutionen för miljövetenskap