Sociala faktorer och hälsa
Kursen syftar till att ge en grundläggande översikt kring sociala faktorers betydelse för hälsa.
Du introduceras till centrala teoretiska och empiriska aspekter av social ojämlikhet i hälsa. Kursen behandlar både empiriska beskrivningar kring hur hälsa skiljer sig mellan olika sociala grupper samt olika förklaringsmodeller kring hur dessa skillnader uppstår. Kursen behandlar även hur förhållandet mellan sociala faktorer och hälsa skiljer sig åt internationellt, över tid, under livets olika skeden samt mellan män och kvinnor.
Kursen ges både som fristående kurs och inom Kandidatprogrammet i pedagogik och folkhälsovetenskap.
-
Kursupplägg
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar och seminarier. Aktiv närvaro vid seminarierna är obligatorisk. Frånvaro eller bristfälligt deltagande kompenseras med ersättningsuppgifter.
Undervisningen sker på svenska. Delar av kurslitteraturen är på engelska.
För mer detaljerad information hänvisas till kursplanen.
Kursansvarig lärare
Peter Larm
Examination
Kursen examineras genom ett flervalstest, en hemtentamen och en gruppuppgift med muntlig redovisning.
Ytterligare information om kunskapskontroll och examination finns i kursplanen.
Examinator
Peter Larm
-
Schema
Schema finns tillgängligt senast en månad före kursstart. Vi rekommenderar inte utskrift av scheman då vissa ändringar kan ske. Vid kursstart meddelar utbildningsansvarig institution var du hittar ditt schema under utbildningen.Registrerade studenter kommer åt detaljerat schema för denna kurs i Athena.
-
Kurslitteratur
Observera att kurslitteraturen kan ändras fram till två månader före kursstart. -
Kursrapporter
-
Kontakt
Studentkontakter
Vi är här för att hjälpa dig med dina frågor före, under och efter dina studier vid Institutionen för folkhälsovetenskap.
StudievägledareUtbildningsadministratörStudierektor, grund- och avancerad nivåJonas LandbergStudierektor
Programkoordinator kandidatprogrammet i pedagogik och folkhälsovetenskapLena ErikssonProgramkoordinator kandidatprogrammet i pedagogik och folkhälsovetenskap