Stockholms universitet
Go to this page on our english site

Reklamstrategi

I kursen studeras reklam, brett definierad som marknadskommunikation. Mot en bakgrund av teorier och modeller som förklarar hur människor bearbetar och reagerar på reklam diskuteras hur företag kan planera, beställa, genomföra och utvärdera reklamkampanjer för att nå största möjliga effekt.

Kursens ledningsperspektiv lägger stor vikt vid såväl strategi som taktik, och framförallt hur dessa nivåer samverkar. De strategiska frågeställningarna utgår från att reklaminsatserna kan bidra till att stärka företagets varumärke och försäljning, på kort såväl som lång sikt. Här läggs stor vikt vid analys och marknadsundersökningar.

Kursen behandlar även reklamens roll i samhället och det reklammotstånd som finns bland konsumenter. Den taktiska delen fokuserar på hur reklamen ska utformas på konkret hantverksnivå, när det gäller till exempel kreativitet, medieval och specifika budskapsstrategier.

  • Kursupplägg

    Undervisning

    Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och gruppövningar, samt en betydande andel självstudier.

    Undervisningsspråk är svenska och engelska.

    Undervisningen sker huvudsakligen på campus, men innehåller även vissa moment på distans.

    För mer detaljerad kursinformation hänvisas till kursens studieanvisning, publiceras i lärplattformen senast en månad före kursstart.

    Examination

    Examinationen sker kontinuerligt genom kursens olika läraktiviteter. Examinationsmomenten är viktade i relation till tyngd och betydelse för kursens sammantagna examination. Studentens resultat från de olika examinationsmomenten summeras till en kurspoäng som översätts till ett slutbetyg.

  • Schema

    Schema finns tillgängligt senast en månad före kursstart. Vi rekommenderar inte utskrift av scheman då vissa ändringar kan ske. Vid kursstart meddelar utbildningsansvarig institution var du hittar ditt schema under utbildningen.
  • Kurslitteratur

    Observera att kurslitteraturen kan ändras fram till två månader före kursstart.
  • Kursrapporter

  • Kontakt

    Kurskoordinator: coursecoordinator@sbs.su.se
    Kursansvar: Niklas Bondesson