Stockholms universitet
Go to this page on our english site

Socialantropologi III

För dig som är antagen HT2024

Grattis! Du har blivit antagen till den utbildning du sökt på Stockholms universitet och vi hoppas att du kommer att trivas med dina studier hos oss.

På den här sidan listar vi vad du behöver göra och känna till innan du börjar dina studier.

Följ de instruktioner du fått för att acceptera din plats. 

Mer information på antagning.se

 

Checklista för antagna studenter

  1. Aktivera ditt SU-konto

    Första steget för att kunna registrera dig och få tillgång till universitetets alla IT-tjänster.

  2. Registrera dig på din institution

    Registrering kan ske på olika sätt. Läs noga informationen från din institution nedan.

  3. Ta del av institutionens information

    På den här sidan hittar du det du behöver veta inför starten på din kurs eller ditt program.

Notera

Din plats kan tas tillbaka om du inte registrerar dig och deltar vid eventuellt upprop enligt anvisningarna från institutionen.

Information från institutionen

Information om upprop, registrering, lärplattform m.m. hittar du på den här sidan inom kort.

Välkomstaktiviteter

Vid terminsstart ordnar vi ett antal aktiviteter – både online och på campus – för att välkomna och introducera dig som är ny student. En av dessa är Välkomstdagen på Campus Frescati som är ett utmärkt tillfälle att bekanta sig med universitetet och andra nya studenter. Programmet riktar sig till alla nya studenter, oavsett ämne, kurs eller program. För dig som är ny student vid Institutionen för data- och systemvetenskap, DSV, arrangeras en motsvarande välkomstdag på Campus Kista.

Information som rör din utbildning får du via din kurs-/programgivande institution.

su.se/valkomstaktiviteter


Hitta hit

Stockholms universitet sträcker sig över en stor yta. Läs om vilka campus som finns och var du hittar din institution, alla undervisningslokaler, lunchställen, bibliotek, läsplatser, mm.

Hitta på campus


Läs mer

Ny student

Under utbildningen

Studenthandboken

Kårer och föreningar

Kursen har som mål att ge kunskaper så att studenten empiriskt och teoretiskt kan redogöra för historiska och aktuella forskningsteman inom socialantropologin, samt kunna relatera dessa teman till mer övergripande teoretiska strömningar. Den ger också teoretiska och praktiska kunskaper om antropologins kännetecknande metoder och deras utveckling. Kursen syftar också till att ge grundläggande färdigheter i hur man genomför ett antropologisk projekt och utvecklar och skriver en kandidatuppsats i antropologi. Kursen består av följande delkurser:

Teorihistoria, 7,5 hp (studenter som redan läst Teorishistoria inom Socialantropologi II läser Tillämpad antropologi)

Delkursen syftar till att ge en historisk överblick i ämnets utveckling samt fördjupning i klassiska antropologiska texter.

Tillämpad antropologi, 7,5 hp (studenter som redan läst Tillämpad antropologi inom Socialantropologi II läser Teorihistoria)

Delkursen tittar närmare på hur antropologiska kunskaper och metoder kan tillämpas i arbetslivet. Den ger svar på hur antropologer arbetar utanför akademin och vilka antropologiska färdigheter som studenter kan använda sig av på arbetsmarknaden. Kursen innehåller längre praktiska övningar i hur det antropologiska perspektivet kan tillämpas för att utveckla eller förstå aktuella samhällsfenomen och frågor. Dessa praktiska övningar genomförs i smågrupper

Aktuella socialantropologiska debatter (Current Debates in Social Anthropology), 7,5 hp

Delkursen belyser forskningsinriktningar som bedöms vara viktiga för att förstå antropologins utveckling idag. Delkursen ges på engelska.

Etnografisk metod, 7,5 hp

Delkursen ger teoretiska och praktiska kunskaper om kvalitativa etnografiska metoder, såsom deltagande observation, intervjuer, diskursanalys av dokument och digital datainsamling. Under kursen lär sig studenten även hur man tar fältanteckningar och hur man bearbetar och analyserar det empiriska materialet. Studenten kommer även lära sig om forskningsetik och diskutera hur etnografiska metoder kan vara användbara på dagens arbetsmarknad. Inom kursen genomförs ett antal metodövningar.

Uppsatsförberedande kurs, 7,5 hp

Delkursen syftar till att ge en grundläggande introduktion till hur man planerar och genomför ett antropologiskt projekt, och mer specifikt hur man skriver en vetenskaplig uppsats. Under delkursen lär studenten sig både formalia för uppsatsskrivande och hur man identifierar och utvecklar antropologiska forskningsfrågor, ett antropologiskt syfte och hur man knyter an teori till empiri. Studenten lär sig också hur det empiriska materialet kan presenteras i text.

  • Schema

    Schema finns tillgängligt senast en månad före kursstart. Vi rekommenderar inte utskrift av scheman då vissa ändringar kan ske. Vid kursstart meddelar utbildningsansvarig institution var du hittar ditt schema under utbildningen.
  • Kurslitteratur

    Observera att kurslitteraturen kan ändras fram till två månader före kursstart.

    HÖSTEN 2024

    Delkurs 1 (7,5 hp) Teorihistoria

    Frykman, Jonas och Orvar Löfgren. 1987. “How Nature Became Natural”. I Culture Builders. A Historical Anthropology of Middle Class Life. Rutgers University Press

    McGee, John och Richard Warms. 2020. Anthropological Theory: An Introductory History, 7th Edition. London: Rowman & Littlefield Publisher

    Rousseau, Jean Jacques. 2013. “Discourse on Inequality”. I Ernest Rhys (red.) The Social Contract & Discourses. Oxford: Everyman’s Library Edition. (E-bok Universitetsbiblioteket)

    Spencer, Herbert. 1916. The Principles of Sociology (Selections: “What is a Society?” and “A Society is an Organism”). London & New York: Appleton & Co

    Trouillot, Michel-Rolph. 2021 “Anthropology and the Savage Slot: The Poetics and Politics of Otherness”. I Trouillot Remixed: The Michel-Rolph Trouillot Reader. Duke University Press. (E-bok Universitetsbiblioteket)

    Tsing, Anna. 2005. “Friction” (Chapter 2). I Friction: an ethnography of global connection: Princeton University Press. (E-bok Universitetsbiblioteket)

    Delkurs 2 (7,5 hp) Aktuella socialantropologiska debatter/Current Debates in Social Anthropology Note: in English

    Chao, Sophie. 2022. In the Shadow of the Palms: More-than-human becomings in West Papua. Durham, NC: Duke University Press. (E-bok Universitetsbiblioteket)

    Harvey, Penny och Knox, Hannah. 2015. Roads: An Anthropology of Infrastructure and Expertise. Ithaca: Cornell University Press. (E-bok Universitetsbiblioteket)

    Port, Mattijs van de. 2011. Ecstatic encounters: Bahian Candomblé and the quest for the Really Real. Amsterdam: Amsterdam University Press. (Open access)

    Seaver, Nick. 2022. Computing Taste: Algorithms and the Makers of Music Recommendation. Chicago: University of Chicago Press. (E-bok Universitetsbiblioteket)

    Delkurs 3 (7,5 hp) Etnografisk metod

    Emerson, Robert, Rachel Fretz och Linda Shaw. 2011 [1995]. “In the Field: Participating, Observing, and Jotting Notes”. I Emerson, Fretz & Shaw, Writing Ethnographic Fieldnotes (2:a upplagan). Chicago & London: Chicago University Press

    Gill, Rosalind. 2000. ”Discourse Analysis,” I Martin W. Bauer och George Gaskell (red.) Qualitative Researching with Text, Image and Sound. London: SAGE

    Göransson, Kristina (2019): Etnografi: sjösätt, navigera och ro i land ditt projekt. Lund: Studentlitteratur

    Maček, Ivana. 2014. “Introduction: Engaging Violence: Trauma, Self-Reflection, and Knowledge”. Ivana Maček (red.) Engaging Violence: Trauma, memory, and representation. London & New York: Routledge. (E-bok Universitetsbiblioteket)

    Murthy, Dhiraj. 2008. “Digital Ethnography: An Examination of the Use of New Technologies for Social Research”. Sociology 42(5). [pdf]

    Sluka, Jeffrey och Antonius Robben. 2012. “Fieldwork in Cultural Anthropology: An Introduction”. I Antonius Robben och Jeffrey Sluka (red.) Ethnographic Fieldwork: An Anthropological Reader. Wiley-Blackwell

    Delkurs 4 (7,5 hp) Uppsatsförberedande kurs

    1. Alla studenter

    Emerson, Robert, Rachel Fretz och Linda Shaw. 2011. Writing Ethnographic Fieldnotes (2:a upplagan). Chicago & London: University of Chicago Press.

    Strömquist, Siv. 2021. Uppsatshandboken: Råd och regler för utformning av examensarbeten och vetenskapliga uppsatser (7:e upplagan). Lund: Studentlitteratur.

    Socialantropologiska institutionen:

    Att skriva en kandidatuppsats (pdf)

    Riktlinjer för akademiskt skrivande (pdf)

    2. Eget urval

    Studenter ska samla in och läsa litteratur för kommande uppsats: 300–500 sidor

    3. Rekommenderad litteratur

    Atkinson, Paul et al. (red). 2001. Handbook of Ethnography. London: SAGE. (E-bok Universitetsbiblioteket)

    Aull Davies, Charlotte. 2008. Reflexive Ethnography. A Guide to Researching Selves and Others. London: Routledge. (E-bok Universitetsbiblioteket)

    Björklund Ulf, Ulf Hannerz & Socialantropologiska institutionen. 2021. Nyckelbegrepp i socialantropologin. (pdf)

  • Kursrapporter

  • Kontakt

    Stockholms universitet
    Socialantropologiska institutionen
    10691 Stockholm
    Tel 08-163377
    Besöksadress: Universitetsvägen 10B, plan 6 (Blå husen)
    Studentexpedition e-post, socant@socant.su.se
    Studievägledning e-post, studievagledare@socant.su.se
    Studierektor e-post, studierektorgrund@socant.su.se
    www.socant.su.se