Stockholms universitet
Go to this page on our english site

Kandidatprogram i datorspelsutveckling

Datorspelsutveckling är ett väldigt expansivt område där teknik möter design, konstnärligt hantverk och berättande i en bransch som skriker efter skickliga och nyexaminerade spelutvecklare.

För dig som är antagen HT2024

Grattis! Du har blivit antagen till den utbildning du sökt på Stockholms universitet och vi hoppas att du kommer att trivas med dina studier hos oss.

På den här sidan listar vi vad du behöver göra och känna till innan du börjar dina studier.

Följ de instruktioner du fått för att acceptera din plats. 

Mer information på antagning.se

 

Checklista för antagna studenter

  1. Aktivera ditt SU-konto

    Första steget för att kunna registrera dig och få tillgång till universitetets alla IT-tjänster.

  2. Registrera dig på din institution

    Registrering kan ske på olika sätt. Läs noga informationen från din institution nedan.

  3. Ta del av institutionens information

    På den här sidan hittar du det du behöver veta inför starten på din kurs eller ditt program.

Notera

Din plats kan tas tillbaka om du inte registrerar dig och deltar vid eventuellt upprop enligt anvisningarna från institutionen.

Information från institutionen - program

Välkommen till DSV!

Registreringen till höstterminen 2024 är öppen 15 augusti–2 september

Här hittar du information om terminsstarten och hur du registrerar dig:

Kandidatstudenter

Ny student vid DSV

Master- och magisterstudenter

New student at DSV

Studentkåren DISK

DSV har en egen studentkår DISK. 
Mer information om DISK och hur du blir medlem här

Hitta till Campus Kista

Institutionen för data- och systemvetenskap, DSV, ligger i Kista. 
Läs hur du hittar till oss i Kista


Kontakt

Frågor om universitetskonto: Serviceportalen

Registreringsfrågor och allmänna frågor: studexp@dsv.su.se
Frågor om villkor för kandidatprogram och fristående kurser: svl@dsv.su.se
Frågor om villkor för magister- och masterprogram: master@dsv.su.se

Telefontider och mottagningstider

Välkomstaktiviteter

Vid terminsstart ordnar vi ett antal aktiviteter – både online och på campus – för att välkomna och introducera dig som är ny student. En av dessa är Välkomstdagen på Campus Frescati som är ett utmärkt tillfälle att bekanta sig med universitetet och andra nya studenter. Programmet riktar sig till alla nya studenter, oavsett ämne, kurs eller program. För dig som är ny student vid Institutionen för data- och systemvetenskap, DSV, arrangeras en motsvarande välkomstdag på Campus Kista.

Information som rör din utbildning får du via din kurs-/programgivande institution.

su.se/valkomstaktiviteter


Hitta hit

Stockholms universitet sträcker sig över en stor yta. Läs om vilka campus som finns och var du hittar din institution, alla undervisningslokaler, lunchställen, bibliotek, läsplatser, mm.

Hitta på campus


Läs mer

Ny student

Under utbildningen

Studenthandboken

Kårer och föreningar

Barn testar spel på Tekniska museet. Foto: David Söderström
Utställning och möjlighet att testa DSV-studenternas spel på Tekniska museet. Foto: David Söderström

På programmet får du förståelse och färdigheter i utveckling och fenomen som uppstår kring datorspel och datorspelande. 
 
Du läser genomgående programmering och systemutveckling eftersom data- och systemvetenskap är grunden för programmet vilket är användbart i all verksamhet inom IT och komplexa system, som moderna spel.
 
Programmet riktar sig både till dig med vana och till dig som är nybörjare inom spelutveckling. Branschen söker personer med driv. Det är den viktigaste egenskapen du kan ta med dig in i din studietid och i vårt spellabb.
 
Under din tid på programmet har du möjlighet att fördjupa dig i programmets valbara områden: 

  • Spelprogrammering i C# och C++ 
    Du arbetar bland annat med: AI, programmeringsmönster för spelutveckling, nätverk och tools
  • Art-inriktningar anpassade för rendering i spelmotorer 
    Du arbetar bland annat med: 3D-modellering och 3D-rendering, tech art, VFX, animation och UI
  • Design för game- och level design 
    Du arbetar bland annat med: Level design, game-design, prototyputveckling, analys och speltestning och UX
  • Sound design för ljudläggning i spel 
    Du arbetar bland annat med: Skapa och implementera ljud, ljudlägga, mixa och mastra ljudkällor i spel

Under utbildningen får du utveckla moderna spel och testa dem i flera större och mindre projektarbeten. Programmet avslutas med möjlighet till praktik och ett större examensarbete. 

Studentarbeten

Illustration: Emma Lindström
Illustration: Emma Lindström

Se ett urval av våra studenters arbeten, ta del av vår vardag och få inblick i vår arbetsmiljö på Kandidatprogrammet i datorspelsutveckling.

Spelprogrammets blogg

"Det är roligt att kunna hjälpa studenterna att hitta sin egen väg"

Emma Lindström och David Söderström. Foto: Aware Mustafa Taher
Foto: Aware Mustafa Taher

Satsa på det du brinner för! Alla som är drivna och engagerar sig lyckas och blir väldigt duktiga och uppskattade utvecklare, säger Emma Lindström och David Söderström, lärare på Kandidatprogrammet i datorspelsutveckling på DSV.

På Kandidatprogrammet i spelutveckling får du lära dig att förstå hur en spelmotor fungerar, programmera, arbeta med design och 3D-grafik och bygga AI-verktyg som snabbar upp produktionen. 

Läs hela artikeln med Emma Lindström och David Söderström