Kandidatprogram i datorspelsutveckling
Datorspelsutveckling är ett väldigt expansivt område där teknik möter design, konstnärligt hantverk och berättande i en bransch som skriker efter skickliga och nyexaminerade spelutvecklare.
På programmet får du förståelse och färdigheter i utveckling och fenomen som uppstår kring datorspel och datorspelande.
Du läser genomgående programmering och systemutveckling eftersom data- och systemvetenskap är grunden för programmet vilket är användbart i all verksamhet inom IT och komplexa system, som moderna spel.
Programmet riktar sig både till dig med vana och till dig som är nybörjare inom spelutveckling. Branschen söker personer med driv. Det är den viktigaste egenskapen du kan ta med dig in i din studietid och i vårt spellabb.
Under din tid på programmet har du möjlighet att fördjupa dig i programmets valbara områden:
- Spelprogrammering i C# och C++
Du arbetar bland annat med: AI, programmeringsmönster för spelutveckling, nätverk och tools - Art-inriktningar anpassade för rendering i spelmotorer
Du arbetar bland annat med: 3D-modellering och 3D-rendering, tech art, VFX, animation och UI - Design för game- och level design
Du arbetar bland annat med: Level design, game-design, prototyputveckling, analys och speltestning och UX - Sound design för ljudläggning i spel
Du arbetar bland annat med: Skapa och implementera ljud, ljudlägga, mixa och mastra ljudkällor i spel
Under utbildningen får du utveckla moderna spel och testa dem i flera större och mindre projektarbeten. Programmet avslutas med möjlighet till praktik och ett större examensarbete.
För dig som är antagen HT2024
Grattis! Du har blivit antagen till den utbildning du sökt på Stockholms universitet och vi hoppas att du kommer att trivas med dina studier hos oss.
På den här sidan listar vi vad du behöver göra och känna till innan du börjar dina studier.
Följ de instruktioner du fått för att acceptera din plats.
Mer information på antagning.se
Checklista för antagna studenter
-
Aktivera ditt SU-konto
Första steget för att kunna registrera dig och få tillgång till universitetets alla IT-tjänster.
-
Registrera dig på din institution
Registrering kan ske på olika sätt. Läs noga informationen från din institution nedan.
-
Ta del av institutionens information
På den här sidan hittar du det du behöver veta inför starten på din kurs eller ditt program.
Notera
Din plats kan tas tillbaka om du inte registrerar dig och deltar vid eventuellt upprop enligt anvisningarna från institutionen.
Information från institutionen - program
Välkommen till DSV!
Registreringen till höstterminen 2024 är öppen 15 augusti–2 september
Här hittar du information om terminsstarten och hur du registrerar dig:
Kandidatstudenter
Master- och magisterstudenter
Studentkåren DISK
DSV har en egen studentkår DISK.
Mer information om DISK och hur du blir medlem här
Hitta till Campus Kista
Institutionen för data- och systemvetenskap, DSV, ligger i Kista.
Läs hur du hittar till oss i Kista
Kontakt
Frågor om universitetskonto: Serviceportalen
Registreringsfrågor och allmänna frågor: studexp@dsv.su.se
Frågor om villkor för kandidatprogram och fristående kurser: svl@dsv.su.se
Frågor om villkor för magister- och masterprogram: master@dsv.su.se
Välkomstaktiviteter
Vid terminsstart ordnar vi ett antal aktiviteter – både online och på campus – för att välkomna och introducera dig som är ny student. En av dessa är Välkomstdagen på Campus Frescati som är ett utmärkt tillfälle att bekanta sig med universitetet och andra nya studenter. Programmet riktar sig till alla nya studenter, oavsett ämne, kurs eller program. För dig som är ny student vid Institutionen för data- och systemvetenskap, DSV, arrangeras en motsvarande välkomstdag på Campus Kista.
Information som rör din utbildning får du via din kurs-/programgivande institution.
Hitta hit
Stockholms universitet sträcker sig över en stor yta. Läs om vilka campus som finns och var du hittar din institution, alla undervisningslokaler, lunchställen, bibliotek, läsplatser, mm.
Läs mer
![Barn testar spel på Tekniska museet. Foto: David Söderström](/polopoly_fs/1.646994.1676365339!/image/image.jpg_gen/derivatives/widescreen_690/image.jpg)
På programmet får du förståelse och färdigheter i utveckling och fenomen som uppstår kring datorspel och datorspelande.
Du läser genomgående programmering och systemutveckling eftersom data- och systemvetenskap är grunden för programmet vilket är användbart i all verksamhet inom IT och komplexa system, som moderna spel.
Programmet riktar sig både till dig med vana och till dig som är nybörjare inom spelutveckling. Branschen söker personer med driv. Det är den viktigaste egenskapen du kan ta med dig in i din studietid och i vårt spellabb.
Under din tid på programmet har du möjlighet att fördjupa dig i programmets valbara områden:
- Spelprogrammering i C# och C++
Du arbetar bland annat med: AI, programmeringsmönster för spelutveckling, nätverk och tools - Art-inriktningar anpassade för rendering i spelmotorer
Du arbetar bland annat med: 3D-modellering och 3D-rendering, tech art, VFX, animation och UI - Design för game- och level design
Du arbetar bland annat med: Level design, game-design, prototyputveckling, analys och speltestning och UX - Sound design för ljudläggning i spel
Du arbetar bland annat med: Skapa och implementera ljud, ljudlägga, mixa och mastra ljudkällor i spel
Under utbildningen får du utveckla moderna spel och testa dem i flera större och mindre projektarbeten. Programmet avslutas med möjlighet till praktik och ett större examensarbete.
Studentarbeten
![Illustration: Emma Lindström](/polopoly_fs/1.739920.1717071104!/image/image.jpg_gen/derivatives/widescreen_690/image.jpg)
Se ett urval av våra studenters arbeten, ta del av vår vardag och få inblick i vår arbetsmiljö på Kandidatprogrammet i datorspelsutveckling.
"Det är roligt att kunna hjälpa studenterna att hitta sin egen väg"
![Emma Lindström och David Söderström. Foto: Aware Mustafa Taher](/polopoly_fs/1.722385.1710497044!/image/image.png_gen/derivatives/widescreen_690/image.png)
Satsa på det du brinner för! Alla som är drivna och engagerar sig lyckas och blir väldigt duktiga och uppskattade utvecklare, säger Emma Lindström och David Söderström, lärare på Kandidatprogrammet i datorspelsutveckling på DSV.
På Kandidatprogrammet i spelutveckling får du lära dig att förstå hur en spelmotor fungerar, programmera, arbeta med design och 3D-grafik och bygga AI-verktyg som snabbar upp produktionen.
-
Programöversikt
Mer detaljerad kursinformation, litteraturlista, schema och datum för kursstart hittar du i kurser och scheman. Välj termin i drop-down menyn och sök på kursens namn.
År 1
Termin 1 (HT)
Introduktion till spelkonstruktion 7,5 hp
Digital medieteknik 7,5 hp
Objektorienterad analys och design 7,5 hp
Programmering 1 7,5 hpTermin 2 (VT)
Vetenskapligt skrivande 7,5 hp
Speldesign 7,5 hp
Programmering 2 7,5 hp
Mobil applikationsutveckling 7,5 hpÅr 2
Termin 3 (HT)
3d-rendering 7,5 hp
Människa-datorinteraktion 7,5 hp
Databasmetodik 7,5 hpEn av nedanstående två valbara kurser (1 x 7,5 hp):
3d-modellering 7,5 hp
Programmering i C och C++ 7,5 hpTermin 4 (VT)
Vetenskaplig metodik och kommunikation 7,5 hp
Spelmekanik 15 hpEn av nedanstående två valbara kurser (1 x 7,5 hp):
Spelbaserat lärande 7,5 hp
Algoritmer och datastrukturer 7,5 hpÅr 3
Termin 5 (HT)
AI-baserad upplevelsedesign 7,5 hp
Prototyputveckling för dataspel 7,5 hp
Projektarbete inom datorspelsutveckling 15 hpTermin 5 finns också möjlighet att:
- läsa valfritt biämne (ansökan via antagning.se) eller
- studera en termin utomlands.
Om du har studerat tidigare har du möjlighet att ta med upp till 30 hp som biämne och göra examensarbetet redan termin 5.
Termin 6 (VT)
Valbara kurser 15 hp Kurspoolen VT eller praktik 15 hp.
Praktik 15 hp
Examensarbete 15 hpRekommenderad kurs ur kurspoolen VT:
Parallell och distribuerad programmering 7,5 hp -
Mer information
Examensbeskrivning
Filosofie kandidatexamen
Huvudområde: Data- och systemvetenskap
Inriktning: DatorspelsutvecklingEngelska
Degree of Bachelor of Science
Main Field of Study: Computer and Systems Sciences
Specialization: Computer Game DevelopmentForskning
Forskningsämnen vid institutionen med relevans till programmet:
AI och data science
Digitala spel och simulering
Människa–datorinteraktion
Teknikstött lärande -
Möt oss
Möt våra forskare
”Spel är en viktig kulturyttring”
Datorspel avfärdas ofta som meningslöst slöseri med tid. Men förutom att underhålla kan spel också vara lärorika, utvecklande, sociala och fungera som hjälpmedel. På en växande global marknad är svenska spelutvecklare särskilt attraktiva.
Mirjam Palosaari Eladhari. Foto: Åse Karlén.– Mitt forskningsintresse kretsar kring meningsfulla spelupplevelser – hur de kan skapas, och hur vi kan förstå dem. Spel är en oerhört viktig kulturyttring, slår docent Mirjam Palosaari Eladhari fast.
Hon ingår sedan ett och ett halvt år tillbaka i ett kluster av forskare och lärare på Institutionen för data- och systemvetenskap (DSV) vid Stockholms universitet. Tillsammans bygger de ny, forskningsbaserad kunskap som ligger till grund för de kurser som framtidens spelutvecklare läser på DSV.
Läs hela artikeln med Mirjam Palosaari Eladhari och David Söderström
-
Arbetsmarknad och karriär
Utbildningen riktar sig till dig som vill jobba med spelutveckling, men också med applikationsutveckling, programmering, interaktionsdesign eller simuleringar. Din framtida utmaning kan bli att utveckla spel för underhållnings-, konst- och reklamindustrin och för vård, hälsa eller utbildning. Programmet ger möjlighet till kunskap användbar för en mängd olika yrken inom media-, data- och IT-området. Efter examen kan du välja att studera vidare och ta forskningsförberedande masterexamen i data- och systemvetenskap.
-
Kontakt