Stockholms universitet
Go to this page on our english site

Undervisning i naturvetenskap och teknik för grundlärare årskurs 4–6 – KPU

Kursen ingår i Kompletterande pedagogisk utbildning för grundlärare 4-6 i matematik, NV och teknik, och ges under utbildningens första termin.

Programsida med studiegång

Kursen behandlar relevant ämnes- och ämnesdidaktisk teori för undervisning i naturvetenskapliga ämnen och teknik i grundskolans årskurs 4–6. Särskilt fokuseras undervisningens syften, undersökande arbetssätt, klassrumskommunikation och styrdokument.

  • Kursupplägg

    När kursen startat används Stockholms universitets nätbaserade lärplattform Athena för kursinformation, kursuppgifter och inlämningar.

    Delkurser

    Kursen består av två delar:

    1. Undervisning i naturvetenskapliga ämnen och teknik, 10 hp
      I delkursen behandlas planering och organisering av undervisning i grundskolans årskurs 4–6 relaterat till:
      - livets utveckling och mångfald,
      - ekologiska samband och organismers livscykler,
      - människokroppen, livsmedel och näringsämnen,
      - sexualitet, samtycke och relationer,
      - ämnens egenskaper; fysikalisk och kemisk förändring,
      - lösningar och blandningar, syror och baser,
      - energi och energiomvandlingar,
      - fysikaliska fenomen: ljud, ljus, kraft och rörelse,
      - elektricitet och magnetism,
      - astronomi,
      - tekniska lösningar såsom mekanismer, hållfasta strukturer, elektriska kopplingar samt datorn och programmering,
      - naturvetenskapens och teknikens arbetssätt och karaktär,
      - undervisningens syften,
      - elevers lärande avseende ett specifikt naturvetenskapligt eller tekniskt innehåll,
      - undersökande arbetssätt med utgångspunkt i sinnligt och kroppsligt utforskande av naturen,
      - ämnesdidaktiska verktyg som stöd för kommunikation för lärande,
      - utomhusdidaktik,
      - estetiska, kreativa och digitala lärprocesser och uttrycksformer samt platsers betydelse i den naturvetenskapliga undervisningen.
    2. Lärande för hållbar utveckling i teknik- och naturvetenskapsundervisning, 5 hp
      I delkursen behandlas planering och organisering av undervisning i grundskolans årskurs 4–6 relaterat till:
      - väder, klimat och energi,
      - ekosystem och ekosystemtjänster,
      - materiens kretslopp, fotosyntes och förbränning samt livscykelanalyser,
      - tekniska system,
      - naturvetenskap, teknik, människa och samhället i samspel för systemtänkande och hållbar utveckling,
      - medborgarbildning med fokus på deliberation, kreativitet, agens och handlingskompetens samt kritik och miljöetik,
      - värden, känslor, estetik och etiska frågor tillsammans med naturvetenskaplig och teknisk bildning.

    Undervisning

    Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och utomhusdidaktiska fältstudier.

    Kursen är campusbaserad men digitala inslag förekommer.

    Seminarier, utomhusdidaktiska fältstudier samt muntliga och skriftliga redovisningar är obligatoriska inslag i kursen. Kompensering kan ske genom av examinator angiven ersättningsuppgift.

    Examination

    Delkurs 1 examineras genom en salstentamen samt en skriftlig inlämningsuppgift i form av hemtentamen.

    Delkurs 2 examineras genom ett muntligt prov samt en skriftlig inlämningsuppgift i form av hemtentamen.

    Betygskriterier UM311K gäller från VT 2023 (193 Kb)

    Examinator

    Matti Karlström

     

  • Schema

    Schema finns tillgängligt senast en månad före kursstart. Vi rekommenderar inte utskrift av scheman då vissa ändringar kan ske. Vid kursstart meddelar utbildningsansvarig institution var du hittar ditt schema under utbildningen.
  • Kurslitteratur

    Observera att kurslitteraturen kan ändras fram till två månader före kursstart.
  • Kursrapporter

  • Kontakt

    Kursansvarig lärare
    Matti Karlström, matti.karlstrom@su.se

    Studievägledning
    studievagledning.did@su.se

    Utbildningsadministration
    kursadmin.did@su.se