Stockholms universitet
Go to this page on our english site

Delaktighet och lärande för barn, ungdomar och vuxna med ADHD-symtom

Kursen vänder sig till dig som vill utveckla kunskap om barn, ungdomar och vuxna med ADHD-symtom.

Med utgångspunkt i ett specialpedagogiskt perspektiv behandlas i kursen möjligheter och hinder vad gäller delaktighet och lärande för personer med ADHD-symtom på individ-, grupp-, organisations-, och samhällsnivå. Kursen sker helt på distans. Föreläsningar och seminarier hålls med e-mötestjänsten Zoom (se fliken Schema för dagar och tider).

 

  • Kursupplägg

    Kursen behandlar för ADHD-diagnosen typiska symtom, som hyperaktivitet och uppmärksamhetssvårigheter. Kursen omfattar dokumenterande skillnader vad gäller relevanta bakgrundsvariabler i relation till ADHD-symtom. Kursen tar även upp ADHD-symtom och ADHD-diagnosen i relation till neuropsykiatriska funktionsnedsättningar generellt. Utifrån ett specialpedagogiskt perspektiv fokuseras möjligheter och hinder vad gäller delaktighet och lärande för personer med ADHD-symtom på individ-, grupp-, organisations-, och samhällsnivå.

    Undervisning
    Undervisningen sker på distans via Zoom. Förinspelat material på svenska och engelska kan förekomma. Kurslitteraturen är skriven på engelska. Alla seminarieuppgifter och gruppdiskussioner genomförs på svenska. Kursen bygger på studenternas aktiva medverkan.

    Kursen ges helt på distans. Det innebär att vi inte har några fysiska träffar och att du har en stor frihet vad gäller att själv bestämma varifrån du deltar i undervisningen. Undervisning på distans innebär också att du har ansvar för att ordna så att du har tillgång till en fungerande miljö vid undervisningstillfällena, adekvat utrustning och
    en bra uppkoppling.

    Examination
    Kursen examineras genom en individuell skriftlig inlämningsuppgift  och en muntlig redovisningsuppgift i grupp. Datum för examination och omexamination framgår av schemat i TimeEdit.

    Examinator
    Heidi Selenius

  • Schema

    Schema finns tillgängligt senast en månad före kursstart. Vi rekommenderar inte utskrift av scheman då vissa ändringar kan ske. Vid kursstart meddelar utbildningsansvarig institution var du hittar ditt schema under utbildningen.
  • Kurslitteratur

    Observera att kurslitteraturen kan ändras fram till två månader före kursstart.

    Litteraturlista är fortfarande giltig för HT24.

    All kurslitteratur är digital och tillgänglig för dig som student i Stockholms universitetsbibliotek. Logga in med ditt universitetskonto för att få tillgång till e-böcker och vetenskapliga artiklar. 

    Stockholms universitetsbibliotek

     

  • Mer information

    Praktisk information inför kursstart

    Besök En lyckad terminstart för information om:

    • hur du aktiverar ditt universitetskonto och beställer universitetskort
    • registrering
    • lärplattformen Athena

    För mer information om bland annat IT-support, säkerhetstips och digitala verktyg och tjänster: IT för studenter

    På Serviceportalen hittar du information om hur du kommer igång med e-mötesverktyget Zoom som används vid Stockholm universitet.

    Om du efter registrering vill avbryta kursen hittar du information om hur du går tillväga på följande länk: Under utbildningen

    Webbregistrering för HT24
    Webbregistreringsperioden för HT24 är öppen mellan 5-11 augusti 2024. Du registrerar dig själv genom att logga in på Ladok för studenter.  Du måste registrera dig för att behålla din utbildningsplats.

    Information om registrering och övrig information som du behöver inför terminsstart skickas i ett välkomstbrev från institutionen inför terminsstart.

    OBS! Om du inte registrerat dig senast sista registreringsdag förlorar du din plats och den kommer att gå till studenter på reservlistan. Inga undantag vid utebliven registrering.


    Reservantagning för HT24
    Mer information om hur och när vi gör reservantagning hittar du här efter ordinarie antagningsomgång är avslutad.

    Tillgodoräknande
    Om du är antagen som student vid Stockholms universitet kan du som tidigare studerat specialpedagogik, vid Stockholms universitet eller annat lärosäte ansöka om att tillgodoräkna dina tidigare kunskaper.

    Läs mer om:
    Tillgodoräknande.
     

    Distansundervisning på fristående kurser vid Specialpedagogiska institutionen

    Kursen ges helt på distans. Det innebär att vi inte har några fysiska träffar och att du har en stor frihet vad gäller att själv bestämma varifrån du deltar i undervisningen. Undervisning på distans innebär också att du har ansvar för att ordna så att du har tillgång till en fungerande miljö vid undervisningstillfällena, lämplig utrustning och en bra uppkoppling.
    Mer information om att delta i undervisning på distans hittar du här.

    Svar för vanliga frågor (FAQ)

     

    Studera med funktionsnedsättning
    Stockholms universitet erbjuder dig som har en dokumenterad varaktig funktionsnedsättning särskilt pedagogiskt stöd under studierna. För tillgång till stöd måste du som student ansöka om detta hos studentavdelningen.

    För mer information:
    Studera med funktionsnedsättning

    Om du har frågor kring särskilt stöd under dina studier på Specialpedagogiska institutionen är du välkommen att kontakta vår studievägledare som är kontaktperson för studenter med särskilt pedagogiskt stöd.

     

  • Kontakt

    Kursansvarig:
    Om du har frågor om innehållet i och upplägget för kursen kontakta kursansvarig:
    Heidi Selenius - heidi.selenius@specped.su.se

    Utbildningsadministratör:
    Om du har frågor om till exempel webbregistrering, gruppindelning eller information på lärplattformen Athena kontakta utbildningsadministratör:
    studentexpedition@specped.su.se

    Studievägledare:
    För vägledande frågor om till exempel pedagogiskt stöd under studietiden eller vill diskutera studieplanering, kontakta studievägledare:
    studievagledare@specped.su.se 

    Specialpedagogiska institutionens kontaktsida.