Speciallärarprogrammet – uppdragsutbildning. Ingår I Lärarlyftet - Specialisering mot intellektuell funktionsnedsättning
Speciallärarprogrammet genom Lärarlyftet är en påbyggnadsutbildning för verksamma lärare och pedagoger som ges på uppdrag av Skolverket. Utbildningen leder till en speciallärarexamen.
Utbildningen har fokus på professionell och akademisk kompetens som kan förebygga och undanröja hinder i lärmiljöer, för att möjliggöra kunskapsutveckling hos alla barn och elever med intellektuell funktionsnedsättning.
Som speciallärare med specialisering mot intellektuell funktionsnedsättning har du fördjupade kunskaper om barn och elever med intellektuell funktionsnedsättning. Därför kan du skapa goda förutsättningar för dessa barns och elevers språk- och begreppsutveckling. Med din specialiserade kompetens kan du kartlägga kunskapsutveckling, granska lärmiljöer och föreslå åtgärder som utvecklar inkluderande lärmiljöer för barn och elever med intellektuell funktionsnedsättning.
Utbildningens inriktning ger en yrkeskompetens som bland annat innebär en fördjupad förmåga att:
- kartlägga kunskapsutveckling hos barn och elever med intellektuell funktionsnedsättning
- analysera undervisning för elever med intellektuell funktionsnedsättning och undanröja hinder för elevernas kunskapsutveckling inom olika ämnesområden
- fungera som kvalificerad samtalspartner och rådgivare i frågor som rör lärande och kunskapsutveckling hos barn och elever med intellektuell funktionsnedsättning
Inför höstterminen 2024 uppdateras och förnyas Speciallärarprogrammet med tydligare fokus på elevhälsa och neuropsykiatriska svårigheter. En ny kurs introducerar specialpedagogisk kompetens i elevhälsans arbete. Kursen lyfter elevhälsa i relation till skolans utbildningsuppdrag och stöttar hur du utformar din undervisning, för att möjliggöra elevers framsteg mot att uppnå utbildningens mål.
För dig som är antagen HT2024
Grattis! Du har blivit antagen till den utbildning du sökt på Stockholms universitet och vi hoppas att du kommer att trivas med dina studier hos oss.
På den här sidan listar vi vad du behöver göra och känna till innan du börjar dina studier.
Följ de instruktioner du fått för att acceptera din plats.
Mer information på antagning.se
Checklista för antagna studenter
-
Aktivera ditt SU-konto
Första steget för att kunna registrera dig och få tillgång till universitetets alla IT-tjänster.
-
Registrera dig på din institution
Registrering kan ske på olika sätt. Läs noga informationen från din institution nedan.
-
Ta del av institutionens information
På den här sidan hittar du det du behöver veta inför starten på din kurs eller ditt program.
Notera
Din plats kan tas tillbaka om du inte registrerar dig och deltar vid eventuellt upprop enligt anvisningarna från institutionen.
Information från institutionen
Information om upprop, registrering, lärplattform m.m. hittar du på den här sidan inom kort.
Välkomstaktiviteter
Vid terminsstart ordnar vi ett antal aktiviteter – både online och på campus – för att välkomna och introducera dig som är ny student. En av dessa är Välkomstdagen på Campus Frescati som är ett utmärkt tillfälle att bekanta sig med universitetet och andra nya studenter. Programmet riktar sig till alla nya studenter, oavsett ämne, kurs eller program. För dig som är ny student vid Institutionen för data- och systemvetenskap, DSV, arrangeras en motsvarande välkomstdag på Campus Kista.
Information som rör din utbildning får du via din kurs-/programgivande institution.
Hitta hit
Stockholms universitet sträcker sig över en stor yta. Läs om vilka campus som finns och var du hittar din institution, alla undervisningslokaler, lunchställen, bibliotek, läsplatser, mm.
Läs mer
Utbildningen har fokus på professionell och akademisk kompetens som kan förebygga och undanröja hinder i lärmiljöer, för att möjliggöra kunskapsutveckling hos alla barn och elever med intellektuell funktionsnedsättning.
Som speciallärare med specialisering mot intellektuell funktionsnedsättning har du fördjupade kunskaper om barn och elever med intellektuell funktionsnedsättning. Därför kan du skapa goda förutsättningar för dessa barns och elevers språk- och begreppsutveckling. Med din specialiserade kompetens kan du kartlägga kunskapsutveckling, granska lärmiljöer och föreslå åtgärder som utvecklar inkluderande lärmiljöer för barn och elever med intellektuell funktionsnedsättning.
Utbildningens inriktning ger en yrkeskompetens som bland annat innebär en fördjupad förmåga att:
- kartlägga kunskapsutveckling hos barn och elever med intellektuell funktionsnedsättning
- analysera undervisning för elever med intellektuell funktionsnedsättning och undanröja hinder för elevernas kunskapsutveckling inom olika ämnesområden
- fungera som kvalificerad samtalspartner och rådgivare i frågor som rör lärande och kunskapsutveckling hos barn och elever med intellektuell funktionsnedsättning
Inför höstterminen 2024 uppdateras och förnyas Speciallärarprogrammet med tydligare fokus på elevhälsa och neuropsykiatriska svårigheter. En ny kurs introducerar specialpedagogisk kompetens i elevhälsans arbete. Kursen lyfter elevhälsa i relation till skolans utbildningsuppdrag och stöttar hur du utformar din undervisning, för att möjliggöra elevers framsteg mot att uppnå utbildningens mål.
-
Programöversikt
Genom utbildningen utvecklar du både en yrkesprofessionell och en akademisk kompetens. Vetenskapliga förhållningssätt löper som en röd tråd genom hela programmet. Vetenskapsteori och metod som kunskapsområde behandlas i två kurser under första och sista terminen. Du möter programmets kunskapsområden både teoretiskt och praktiskt genom bland annat:
- Föreläsningar, seminarier, workshops och
- övningar, case, dilemman och andra uppgifter som du arbetar med enskilt eller i grupp, samt
- verksamhetsförlagda fältstudier (VFF) som du genomför i samarbete med företrädare för relevanta specialpedagogiska verksamheter.
Utbildningens kurser
Kurs 1: Det specialpedagogiska samhällsuppdraget, UQ1LL1, 7,5hp
Kurs 2: Utveckling i och av pedagogiska lärmiljöer, UQ1LL2, 7,5hp
Kurs 3: Vetenskapsteori och metod I, UQ1LL3, 7,5hp
Kurs 4: Professionella samtal i specialpedagogiska sammanhang UQ1LL4, 7,5hp
Kurs 5: Intellektuell funktionsnedsättning ur olika perspektiv, UQ2LI1, 7,5 hp
Kurs 6: Didaktiska villkor för begreppsutveckling hos elever med intellektuell funktionsnedsättning, UQ2LI2, 7,5 hp
Kurs 7: Didaktiska villkor för språk-, skriv- och läsutveckling hos elever med intellektuell funktionsnedsättning, UQ2LI3, 7,5 hp
Kurs 8: Pedagogisk utredning samt bedömning av och för kunskapsutveckling hos elever med intellektuell funktionsnedsättning, UQ2LI4, 7,5 hp
Kurs 9: Specialpedagogisk kompetens i elevhälsans arbete, UQ3LL1, 7,5 hp
Kurs 10: Vetenskapsteori och metod II, UQ3LL2, 7,5 hp
Kurs 11: Självständigt arbete – inom Speciallärarprogrammet med specialisering mot intellektuell funktionsnedsättning UQ3LI3, 15 hpCampusförlagd utbildning (studietakt 100 %)
Lärarlyftet, som vi ger på uppdrag av skolverket, kommer att avslutas under HT25. För att studierna ska hinna slutföras erbjuder vi därför endast programmet på helfart med studiestart HT24. Under utbildningens tre terminer varierar undervisningen mellan campus- och distansundervisning. Undervisningsdagarna är förlagda till sammanhängande måndagar och tisdagar cirka 20 till 22 undervisningsdagar per termin. Den tredje terminen har ett mer varierat upplägg dels med handledning av ditt självständiga arbete. Ungefärligt antal undervisningsdagar förlagda på campus:
Termin 1: Inledande 15 hp 0 campusdagar. Avslutande 15 hp upp till 7 campusdagar.
Termin 2: 0 campusdagar
Termin 3: Inledande 15 hp 6 till 10 campusdagar Självständigt arbete 0 campusdagarUtbildning med 100 procent studietakt innebär cirka 40 timmar studier per vecka. Studierna består av schemalagd undervisning, egenplanerat arbete i studentarbetslag och individuella studier. Utbildningens distansundervisning sker via mötesplattformen Zoom och lärplattformen Athena.
Preliminärt schema – HT24
På länkarna nedan hittar du preliminärt schema för den inledande terminen.
100 % studietakt:
-
Så ansöker du
Ansökningstid och antagningsbesked
Våra professionsutbildningar har ansökningsperiod inför höstterminen 2024 15 mars till 15 april. När du har blivit antagen behöver du registrera dig på din inledande kurs för att behålla din plats på programmet. Reservantagningen påbörjas under augusti. För aktuella datum av avseende webbregistrering, se den inledande kursens sida.
Ansökan görs via antagning.se.
Observera: för att kunna söka en kurs inom Lärarlyftet måste du ha skolhuvudmannens godkännande - detta intygas genom en blankett ifrån Skolverket (se nedan) - samt styrka att du har en lärarexamen, alternativt motsvarande äldre examen eller motsvarande utländsk behörighet.
Blankett: Huvudmannens godkännande - Speciallärarutbildning inom Lärarlyftet HT 24
Statsbidrag
Din huvudman kan söka statsbidrag för att underlätta för dig att delta i Lärarlyftet. Statsbidraget kan till exempel användas till ersättning för resor, kurslitteratur eller ledigt för studier utan löneavdrag. Huvudmannen bestämmer hur bidraget ska användas men du kan självklart föreslå vad det ska användas till.
-
Mer information
Webbregistrering HT24
Du måste registrera dig för att behålla din utbildningsplats. Information om registrering och övrig information du behöver skickas ut i ett välkomstbrev från institutionen innan terminsstart. För att fortsätta redan påbörjade studie måste du också registrera dig på din nästa kurs.
Reservantagning HT24Blir reservantagning aktuell efter att ordinarie ansökningsomgång är avslutad så anslås det här.
TillgodoräknandeOm du är antagen som student vid Stockholms universitet kan du som tidigare studerat specialpedagogik, vid Stockholms universitet eller annat lärosäte ansöka om att tillgodoräkna dina tidigare kunskaper.
Läs mer om Tillgodoräknande.
Studera med funktionsnedsättningStockholms universitet erbjuder olika pedagogiska stödformer för personer med varaktiga funktionsnedsättningar. Stödet utgår ifrån dina individuella behov och syftar till att underlätta dina studier.
För att ta del av stödet som erbjuds måste du göra en ansökan om särskilt pedagogiskt stöd. Logga in i systemet Ansökan i NAIS (Nationellt administrations- och informationssystem för samordnare) och fyll i webbformuläret. För att fullfölja ansökan måste du bifoga dokumentation som styrker en varaktig funktionsnedsättning.
Ange att du är en deltagare i Lärarlyftet i din ansökan.
Länk till ansökan: www.nais.uhr.se -
Kontakt
Utbildningsadministration
Om du har frågor om till exempel webbregistrering, schema, eller information på lärplattformen Athena kontakta utbildningsadministratör: speciallarare@specped.su.se
Studie- och karriärvägledning
Om du behöver särskilt pedagogiskt stöd under studietiden eller vill diskutera studieplanering kontakta studievägledare: studievagledare@specped.su.se