Stockholms universitet
Go to this page on our english site

Specialpedagogiska utmaningar i en skola för alla

Hur kan du som lärare identifiera och hantera specialpedagogiska behov i skolan? I denna fråga ligger skolans ansvar att möjliggöra alla elevers delaktighet och lärande i samverkan med elever, lärare och andra. Kursen tar upp praktiska problem och presenterar vetenskapliga aspekter.

Kursen behandlar hur synen på specialpedagogiska frågor varierar utifrån olika perspektiv och olika historiska perioder. Den lyfter fram betydelsen av nationella och internationella styrdokument för alla elevers rätt till delaktighet och lärande. Centrala begrepp som inkludering, delaktighet, tillgänglighet, involvering och stöd diskuteras i relation till skolans och lärarens ansvar att ge alla elever förutsättningar för lärande.

Med utgångspunkt i specialpedagogik som tvärvetenskap belyser kursen såväl historiska synsätt på specialpedagogiska insatser som dagens undervisning, till exempel i digitala miljöer. Vidare belyser kursen hur identifiering och hantering av specialpedagogiska behov kan ske i samverkan med elever, andra lärare, elevers vårdnadshavare samt med andra yrkesgrupper i och utanför skolan. I kursen diskuteras också lärares ansvar för stödinsatser vid behov av extra anpassningar och särskilt stöd. Dessutom exemplifieras specialpedagogiska dilemman som kan uppstå i lärares arbete.

  • Kursupplägg

    Undervisningen utgörs av föreläsningar, seminarier och grupparbeten. Kursens föreläsningar, seminarier samt grupparbete är obligatoriska och kräver komplettering vid frånvaro. Kursen förutsätter närvaro och kräver att studenten aktivt, redan från kursstart, deltar i de olika moment som ingår.

    Kursen är indelad i tre perioder för att strukturera ditt lärande. Till varje period finns läsanvisningar och övningsuppgifter så att du ska få stöd för ditt lärande och fördjupa dina kunskaper i specialpedagogik. Kursinnehållet behandlar komplexa frågor där det sällan finns enkla och givna svar. Under seminarier och arbete i grupp (studentarbetslag) ges möjligheter att utveckla den förståelse som lärandemålen förutsätter.

    Vårtermin 2023
    Kursen ges på halvfart, februari - maj. Undervisningsspråk svenska.

    Sommartermin 2023
    Kursen ges på halvfart, juni – augusti. Undervisningsspråk svenska.

    Hösttermin 2023
    Kursen ges på halvfart, oktober – november. Undervisningsspråk svenska. 

    Undervisning

    Undervisningen utgörs av föreläsningar, seminarier, övningsuppgifter, litteraturstudier och gruppuppgift. All undervisning sker på distans genom plattformen Athena och det digitala mötesprogrammet Zoom .

    Undervisning och arbetet i studentarbetslaget syftar till att både förtydliga, fördjupa och komplettera begrepp och perspektiv vilka behandlas i kurslitteraturen. För att fördjupa kunskaperna i specialpedagogik förekommer arbete med instuderingsfrågor, övningsuppgifter och samarbetsinriktade uppgifter på distans. Genom webbplattformen Athena ges all information om kursen.

    Ett viktigt inslag i kursen är studentarbetslagen. I studentarbetslagen behandlas föreläsningar och litteratur samt förberedelser inför redovisning av gruppuppgiften. Det är viktigt att varje student tar ansvar för att delta aktivt i diskussionerna, vilket förutsätter deltagande i föreläsningar och inläst litteratur med läsfrågor. Utöver diskussionerna i studentarbetslagen kommer även återkoppling ges av lärare i kursen.

    Examination

    Obligatorisk närvaro – kompensation vid frånvaro

    Närvaro vid föreläsningar, seminarier och grupparbeten är obligatorisk. Kompensation krävs vid frånvaro, i form av skriftlig inlämningsuppgift. 

    Examinationsformer
    Kursen examineras enligt följande:

    • muntlig och skriftlig redovisning av en gruppuppgift i samband med examinationsseminarium.
    • en skriftlig individuell inlämningsuppgift.

    Examinationsdatum och omexamination
    Examinationsdatum meddelas via schemat i TimeEdit. 

    Examinator

    Sommarkursen 2024:
    Jenny Rosendahl

    Höstterminen 2024:
    Malin Lönnerblad

  • Schema

    Schema finns tillgängligt senast en månad före kursstart. Vi rekommenderar inte utskrift av scheman då vissa ändringar kan ske. Vid kursstart meddelar utbildningsansvarig institution var du hittar ditt schema under utbildningen.

    Undervisningen är nätbaserad med tre obligatoriska kursdagar.
    Obligatoriska kursdagar publiceras senast en måndad innan kursstart.

    Obligatoriska kursdagar sommar 2024:
    Torsdag den 13 juni
    Onsdag den 19 juni
    Måndag den 24 juni
    Torsdag den 1 augusti 

    Obligatoriska kursdagar höstterminen 2024:
    Fresdag den 4 oktober
    Fredag den 18 oktober
    Fredag den 25 oktober
    Fredag den 15 november

  • Kurslitteratur

    Observera att kurslitteraturen kan ändras fram till två månader före kursstart.

    Litteraturlistan uppdaterades senast inför vårterminen 2022 och är fortfarande giltig för höstterminen 2024.  

  • Kursrapporter

  • Mer information

    Webbregistrering

    Du registrerar dig på din kurs i Ladok för studenter.
    OBS! Om du inte registrerat dig senast sista registreringsdag förlorar du din plats och den kommer att gå till studenter på reservlistan. Inga undantag vid utebliven registrering.

    Sommarkurs 2024
    Webbregistreringen kommer vara öppen mellan 13-19 maj 2024
    Reservantagningen för sommarkursen 2024 påbörjas under vecka 21.

    Höstterminen 2024
    Webbregistreringen kommer vara öppen mellan 11-5 augusti 2024
    Reservantagningen för höstterminen 2024 påbörjas under vecka 33.

    Praktisk information inför kursstart

    Besök En lyckad terminstart för information om:

    • hur du aktiverar ditt universitetskonto och beställer universitetskort
    • registrering
    • lärplattformen Athena

    För mer information om bland annat IT-support, säkerhetstips och digitala verktyg och tjänster: IT för studenter

    Serviceportalen hittar du information om hur du kommer igång med e-mötesverktyget Zoom som används vid Stockholm universitet.

    Om du efter registrering vill avbryta kursen hittar du information om hur du går tillväga på följande länk: Under utbildningen

    Distansundervisning på fristående kurser vid Specialpedagogiska institutionen

    Kursen ges helt på distans. Det innebär att vi inte har några fysiska träffar och att du har en stor frihet vad gäller att själv bestämma varifrån du deltar i undervisningen. Undervisning på distans innebär också att du har ansvar för att ordna så att du har tillgång till en fungerande miljö vid undervisningstillfällena, lämplig utrustning och en bra uppkoppling.
    Mer information om att delta i undervisning på distans hittar du här. 

    Studera med funktionsnedsättning

    Stockholms universitet erbjuder olika former av riktat pedagogiskt stöd för dig med varaktig funktionsnedsättning. Målet är att alla studenter ska ha en möjlighet att studera på lika villkor. För tillgång till stöd måste du som student ansöka om detta hos Studentavdelningen. För mer information: Studera med funktionsnedsättning
    Om du har frågor kring särskilt stöd är du välkommen att kontakta studievägledaren vid institutionen. Vänligen se kontaktuppgifter nedan.

  • Kontakt

    Utbildningsadministrationen:
    Om du har frågor om till exempel webbregistrering, gruppindelning eller information på lärplattformen Athena kontakta utbildningsadministrationen: 
    studentexpedition@specped.su.se 

    Kursansvarig:
    Om du har frågor om innehållet i och upplägget för kursen kontakta kursansvarig.
    Kursansvarig sommarkursen 2024:
    Jenny Rosendahl - jenny.rosendahl@specped.su.se
    Kursanvarig höstterminen 2024:
    Malin Lönnerblad: malin.lonnerblad@specped.su.se 

    Studievägledare:
    Är du i behov av riktat pedagogiskt stöd under din studietid eller vill diskutera studieplanering, kontakta då studievägledare:
    Jenny Nordström Babic - studievagledare@specped.su.se 

    Specialpedagogiska institutionens kontaktsida