Betydelsen av social lek mellan barn

Stöttning av förskolebarns sociala lek med kamratbaserad intervention och undervisning.

Forskning, liksom förskolans läroplan, betonar betydelsen av social lek mellan barn. Både för att den gemensamma leken, i sin egen rätt, skänker barn glädje och mening men också för att den bidrar till barns utveckling, lärande och delaktighet. 

Ändå kan barn med funktionsnedsättningar och andra behov av särskilt stöd, riskera att bli mindre involverade i leksituationer med andra barn. 

Genom strategiska och forskningsbaserade insatser med sikte på sociala samspelsfärdigheter, kan förskollärare och barnskötare hjälpa barn att engagera sig i sociala leksituationer. Detta för att bidra till barns individuella sociala inlärningsmål och för att öka deras delaktighet i kamratlek. 

Flickor leker med klossar
Bild: Mostphotos

I en ny artikel av Maria Gladh, doktorand, Eva Siljehag, lektor, och Mara Westling Allodi, professor, alla vid Specialpedagogiska institutionen, Stockholms universitet, och Samuel L Odom, professor vid Frank Porter Graham Child Development Institute och University of North Carolina at Chapel Hill, undersöks användandet av en sådan insats, i fyra svenska förskolor. 

Läs artikeln "Supporting children’s social play with peer-based intervention and instruction in four inclusive Swedish preschools".