Hedersdoktor forskar för att förbättra sociala förhållanden för barn med autism

Nyligen besökte Samuel ”Sam” L Odom, hedersdoktor på Specialpedagogiska institutionen, Stockholms universitet, Stockholm.

Sam Odom

På Specialpedagogiska institutionen vid Stockholms universitet har Sam Odom, som annars är verksam som professor emeritus på University of North Carolina i Chapel Hill i USA, arbetat i fler stora projekt. Ett av dem handlar om forskning för att underlätta i leksituationer för barn med specialpedagogiska behov, barn som ofta inte är så sociala.

– Det handlar om barn som går på förskola men som många gånger inte är alls deltar i lek- eller sociala aktiviteter. De leker kanske inte så bra tillsammans med de andra barnen, eller ens kommunicerar med dem, berättar Sam Odom.

Programmet kallas Play Time/Social Time, det vill säga tid för lek och tid för socialt samspel.
– Lärare använder programmet för att lära barnen att leka och kommunicera med kamraterna genom att visa exempel på aktiviteter. Barn med specialpedagogiska behov och deras kamrater ges förutsättningar att leka tillsammans. Forskning har visat på väldigt bra resultat för programmet.

Sam Odom arbetar också med två andra projekt vid Specialpedagogiska institutionen. Et av dem rör barn i förskolan och ett skolbarn som har autism. Skalan APERS (Autism Program Environment Rating Scale), som mäter kvaliteten på utbildningsprogram för de här barnen, kulturanpassas för svenska förhållanden. Personal använder sig av skalan för att förbättra lärmiljön för autistiska barn.

– Vi tittar på hur bra instrumentet fungerar och hur det kan användas av lärare för att anpassa lärmiljön för barn med autism i klassrummet.

Vänskapsrelationer

Hemma i USA är han bland annat involverad i ett projekt med barn i åldrarna 12 till 14 år som har autism. De här barnen är ofta ganska fasta i sitt sätt att tänka och att ta sig an uppgifter.

– Det är ett program som handlar om att utveckla vänskapsrelationer för barn med autism. Att etablera sociala kontakter med jämnåriga klasskamrater är en av de utmaningar som dessa barn ofta står inför. Under fyra månader i skolor jämför vi det programmet med ett som vi kallar Executive Functioning – ett program för att stimulera ett mer flexibelt sätt att tänka. Barn med autism är många gånger väldigt rutinsstyrda och inte alls flexibla i sina sätt att lösa problem. Det gäller att visa de andra sätt att utföra saker på.

I ett annat projekt, inspirerat av Play Time/Social Time-metoden, arbetar Sam Odom med Teacher Impression Scale, TIS-skalan– en skala som visat sig väldigt användbar.

– Det är ett verktyg som togs fram för flera år sedan för lärare. Verktyget översattes till svenska förhållanden och nu arbetar vi med att anpassa det till nuvarande aktuella förhållanden, i en uppdaterad version. Vi samlar in information om hur metoden kan användas för dagens lärare. Det är en treårig forskning som kommer att innebära att vi besökt över trehundra klassrum innan när vi är färdiga!

Modern campusmiljö

Senast Sam Odom besökte Stockholm huserade Specialpedagogiska institutionen i Frescati hage innan flytten till nya lokaler på Albano-området.

– Jag tycker att hela Albano-byggnaden är ett mycket imponerande campus – med en av de mest moderna universitetsmiljöer jag har sett.

Läs mer om Sam Odom och hans forskning:
The University Of North Carolina Of Chapel Hill