Uppmaningar för att öva upp ögonkontakt hos autistiska barn

Brist på ögonkontakt och imitationssvårigheter är vanliga utmaning för barn med autismspektrumstörning.

Barn
Foto: Niklas Björling

I en ny studie ledd av Wissam Mounzer, Specialpedagogiska institutionen, Stockholms universitet, undersöks hur uppmaningar och modellering kan påverka förmågan hos tre arabisktalande små barn med autism i Syrien.

En intervention genomfördes på ett center för barn med särskilda behov och följdes sedan upp i deras hem. Resultaten visar att barnen uppvisade förbättrad imitationsförmåga och ökad ögonkontakt med uppmaningar och modellering.

Resultaten stödjer användningen av uppmaningar och modellering som effektiva metoder för att förbättra imitation och ögonkontakt hos barn med autismspektrumstörning.

Läs artikeln:
"Using Prompting and Modeling to Teach Imitation Skills and Eye Contact to Syrian Children with Autism Spectrum Disorder"