Specialpedagogikens dag 2024

Tema: Specialpedagogiska utmaningar och elevhälsan

På digitala konferensen Specialpedagogikens dag presenterar Specialpedagogiska institutionens lärare och forskare – och kollegor från andra lärosäten – aktuell forskning under en dag varje år.

Temat 6 mars 2024 var Specialpedagogiska utmaningar och elevhälsa.

Besök arkivet för Specialpedagogikens dag för att ta del av tidigare innehåll: 
Arkiv - Specialpedagogikens dag

 

Wieland Wermke

 

I forskningsprojektet ”Från Salamanca till Pisa” har specialpedagogers och speciallärares professionella och organisatoriska utveckling sedan sent 1980-tal undersökts. Hur specialpedagogers och speciallärares uppfattningar om sitt arbete, och hur det har förändrats under tidsperioden, presenteras. 

  • Wieland Wermke, professor, professor, Specialpedagogiska institutionen, Stockholms universitet
 

Karin Fröding, Tammi Gustafsson Nadel och Eva Bergman

 

Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM, har tillsammans med Skolverket och Skolforskningsinstitutet fått i uppdrag av regeringen att ta fram kunskapssammanställningar inom elevhälsa och stöd. Syftet med regeringsuppdraget är att bidra till att förbättra verksammas möjligheter att välja effektiva arbetssätt och insatser och att på så sätt bidra till att elever når utbildningens mål. 

  • Karin Fröding, fil. dr. och utredare, Specialpedagogiska skolmyndigheten 
  • Tammi Gustafsson Nadel, undervisningsråd, Skolverket
  • Eva Bergman, utredare och informationsspecialist, Skolforskningsinstitutet
 

Pia Skott

Pia Skott

Elevhälsan är en del av det pedagogiska arbetet i skolan och varje lärare är delaktig i det. Varför är då organisering och samordning av skolans elevhälsoarbete så svårt? Och hur får man skolans personal att arbeta tillsammans för att uppnå de krav på elevhälsan som står i skollagen?

Film från UR Samtiden.

  • Pia Skott, docent vid Institutionen för pedagogik och didaktik, Stockholms universitet
 

Sofia Kvist Lindholm

 

Med utgångspunkt i resultat från ett större forskningsprojekt fokuserar föreläsningen på hur kunskap om elevers psykiska hälsa skapas, hur den påverkar och hur den blir en del av elevers vardag – samt vilken betydelse elever själva lägger i de begrepp och frågor som avser att mäta deras psykiska ohälsa.

  • Sofia Kvist Lindholm, forskare och lektor i pedagogik, Institutionen för beteendevetenskap och lärande, Linköpings universitet
 

Ulrika Norburg och Carlos Rojas

 

Elevhälsans förebyggande arbete utmanas av socioekonomiska och geografiska förutsättningar för att skapa ett likvärdigt stöd till elever i grundskolan. Ulrika Norburg och Carlos Rojas belyser, genom sina erfarenheter av projekt respektive forskningsstudie, vikten av att elever får likvärdigt stöd.

  • Ulrika Norburg, universitetslektor, Specialpedagogiska institutionen, Stockholms universitet
  • Carlos Rojas, doktorand, Specialpedagogiska institutionen, Stockholms universitet
 

Marie Ohlin Lohmann

 

I elevhälsoteamet bidrar olika kompetenser till att ett gemensamt arbete växer fram. Men specialpedagogen har även ett unikt uppdrag. Med avstamp i några teoretiska utgångspunkter beskriver Marie Ohlin Lohmann hur det praktiska arbetet, där elevernas lärande står i fokus, skapas över tid.

  • Marie Ohlin Lohmann, specialpedagog och operativt ansvarig för elevhälsoarbete, Rytmus Musikgymnasium, Stockholm
 

Maria Borgestig och Jenny Wilder

 

Teamarbete i klassrummet, Partnering for Change (P4C) 

  • Maria Borgestig, universitetslektor, Institutionen för kvinnors och Barns hälsa, Uppsala Universitet
  • Jenny Wilder, professor, Specialpedagogiska institutionen, Stockholms universitet
 

Paneldiskussion

 

Paneldiskussion: Specialpedagogiska utmaningar och elevhälsan

  • Maria Borgestig, universitetslektor, Institutionen för kvinnors och Barns hälsa, Uppsala Universitet
  • Sofia Kvist Lindholm, forskare och lektor i pedagogik, Linköpings universitet 
  • Marie Ohlin Lohmann, specialpedagog, Rytmus Musikgymnasium
  • Ulrika Norburg, universitetslektor, Specialpedagogiska institutionen, Stockholms universitet
  • Carlos Rojas, doktorand, Specialpedagogiska institutionen, Stockholms universitet
  • Wieland Wermke, professor, Specialpedagogiska institutionen, Stockholms universitet
 
  • Att bygga en friskola, Om skolors organisation och lärares autonomi, Redaktörer: Anne Montelius, Wieland Wermke och Gabriella Höstfält
  • Specialpedagogik som politik och praktik, Specialpedagogiska professioner i den svenska skolan sedan 1980, Redaktörer: Wieland Wermke, Gabriella Höstfält och Gunnlaugur Magnússon
  • Women in Behavior Science - Observations on Life Inside and Outside the Academy
    Medförfattare: Lise Roll Pettersson, Kapitel: A Cross-Continental Journey Through Academia;
    Life Partners, Tensions and the People Who Influenced My Path, Redaktörer: Ruth Anne Rehfeldt, Traci M. Cihon och Erin B. Rasmussen Öhman
  • Att bryta mönster: relationer, normer och barns rätt, Medförfattare: Kristina Szönyi
    Kapitel: Att skapa en inkluderande förskola, Redaktör: Margareta Öhman
  • Socialt arbete i skolan - villkor, innehåll och utmaningar, Medförfattare: Kristina Szönyi
    Kapitel: Skolkuratorns arbete med delaktighet, Redaktörer: Cristine Isaksson, Björn Blom, Lennart Nygren, Riyadh Al-Baldawi och Zahra Baldawi Öhman
  • Att förstå föräldrar - till barn med funktionsnedsättning, Författare: Elisabeth Lundström
  • BAS - Bedömning av anpassningar i skolmiljön, Redaktörer: Helena Hemmingsson, Helene Lidström Snæfrídur Thóra Egilson
  • Specialpedagogik för lärare, Redaktör: Mara Westling Allodi
  • Inkludering och skolframgång för nyanlända elever, Redaktör: Nihad Bunar
  • Specialpedagogik, pluralism och sociala utvägar i gymnasieskolans verksamheter, Redaktör: Rolf Helldin, Medförfattare: Jude Tah, Inga-Lill Mattsson och Joacim Ramberg
  • Läs- och skrivundervisning utifrån elevers varierade behov, Redaktörer: Diana von Börtzell-Szuch och Sari Vuorenpää, Medförfattare: Diana Berthén, Fia Andersson, Mimmi Waermö
  • Musik och språk, Ett vidgat perspektiv på barns språkutveckling och lärande, Författare: Ulf Jederlund
  • Leka, prata, äta, Övningar för barn med särskilda behov, Medförfattare: Hampus Bejnö, Dag Strömberg och Klara Wenneborg, Redaktörer: Lars Klintwall och Maria Olofsgård Jegéus
  • Vänskap, skola, familjeliv, Anpassningar och färdigheter för barn med autism, Medförfattare: Dag Strömberg och Klara Wenneborg, Redaktör: Anna Backman
     
På denna sida