Specialpedagog- och speciallärarprogrammet

Information om tidsåtgång och period för verksamheten, VFF-uppgifter och kontaktuppgifter under respektive program eller specialisering.

 

Under kursen Specialpedagogens yrkesspecifika kompetenser, 30 hp, kommer studenterna att genomföra olika verksamhetsförlagda uppgifter, VFF-uppgifter, inom de fyra delkurserna som ingår i kursen. Vi hoppas att dessa VFF-uppgifter kommer att gagna er verksamhet och att ni kommer att ha ett givande samarbete med våra studenter.

Delkurs 1: Kvalificerade samtal, 7,5 hp

VFF-uppgift 1:

Genom genomförandet av fyra samtal, ska studenten utveckla sin förmåga att vara kvalificerad samtalspartner och bidra till att de deltagande pedagogerna får möjlighet till en fördjupad reflektion över sitt arbete och lärmiljön. 

Period:
Helfart v.3-10
Halvfart v.36-48

Tidsåtgång för verksamheten:
2 x 60 min med en pedagog
1 x 60 min med en grupp bestående av tre eller flera pedagoger.
20-30 minuter samtal med en elev/ett barn

Önskemål om kontaktperson:
En person på skolan som kan skapa förutsättningar för att dessa samtal med olika personer på förskolan/skolan ska kunna genomföras.

Delkursansvarig helfart/halvfart:
Jakob Ulenius 
 

Delkurs 2: Lärande, funktionshinder, genus och etnicitet. 7,5 hp

VFF-uppgift 2:
Studenten genomför tre observationer av lärmiljöer. Syftet med observationerna är att studenten ska vidareutveckla sin förmåga att förstå komplexiteten i lärmiljöer och utifrån den förståelse kunna arbeta med inkludering. Observationerna kan komma att fördjupas med informella samtal. Det är önskvärt att undersökningens fokus formuleras i samarbete med den deltagande pedagogen på̊ VFF-platsen för att kunna bidra till aktuell verksamhet.

Period:
Helfart v. 3-10
Halvfart v. 36-48

Tidsåtgång för verksamheten:
Tre observationstillfällen.

Önskemål om kontaktperson:
En person på skolan som kan skapa förutsättningar för att dessa observationer på förskolan/skolan ska kunna genomföras.

Delkursansvarig hel- och halvfart:
Marie-Louise Stjerna

Delkurs 3: Bedömning och åtgärdsprogram, 7,5 hp

Denna delkurs har särskilt fokus på verksamhetens arbete med pedagogisk bedömning och åtgärdsprogram.

VFF-uppgift 3
1)En intervju på en timme med en elev där studenten, med hjälp av en strukturerad intervju, undersöker elevens uppfattningar av olika typer av lärmiljöer: (2) en observation av lärmiljön i klassrummet med hjälp av olika specialpedagogiska instrument som tas upp under kursen.

Period:
Helfart v. 13-21
Halvfart v. 4-20

Tidsåtgång för verksamheten:
2 timmar

Önskemål om kontaktperson:
En lärare i verksamheten som kan möjliggöra för studenten att utföra VFF-uppgifterna. 

Delkursansvarig helfart:
Ulrika Norburg

Delkursansvarig halvfart:
Noam Ringer

Delkurs 4: Pedagogiskt utrednings-, utvecklings- och utvärderingsarbete, 7,5 hp

VFF-uppgift 4:
Studenten skaenomföra ett utvecklingsarbete som avslutas med en utvärdering. Arbetet planeras utifrån verksamhetens behov. Syftet med uppgiften är att studenten ska kunna planera, leda och och utvärdera ett förändringsarbete och samtidigt kunna bidra till de behov av mindre utvecklingsarbete som finns i verksamheten. Exempel på sådana arbeten kan vara: implementering av hjälpmedel, skapande av goda lärandemiljöer, arbete med inkludering av enskilda elever eller åtgärdsplan för att förhindra mobbning.

Period:
Helfart v. 12-21
Halvfart v. 4-20

Tidsåtgång för verksamheten:
Tidsåtgång diskuteras med deltagande pedagoger.

Delkursansvarig helfart:
Marie-Louise Stjerna

Delkursansvarig halvfart:
Helén Knutes Nyqvist

 

Kursen Speciallärarens yrkesspecifika kompetenser, specialisering mot språk, läs- och skrivutveckling, 30 hp, består av två delkurser: Möjligheter och hinder inom språk-, läs- och skrivutveckling (15 hp), samt Bedömning och pedagogisk utredning (15 hp).

Sammantaget förväntas studenten under de två delkurserna genomföra ett antal VFF-uppgifter. I dessa ingår att:

  • Genomföra intervjuer med en speciallärare/specialpedagog om skolans arbete kring läs- och skrivsvårigheter och pedagogiska utredningar
  • Observera undervisningspraktik i olika undervisningsgrupper (t ex helklass, enskild undervisning, undervisning i mindre grupp). Om det fungerar i verksamheten kan det också ingå observation av EHT-möte och arbete kring kartläggning och pedagogisk utredning.
  • Ta del av och analysera undervisnings- och kartläggningsmaterial
  • Genomföra en förenklad kartläggning/pedagogisk utredning med en elev och därefter redogöra för och diskutera resultaten för en speciallärare/specialpedagog på skolan. Inför kartläggningen kommer studenten be elev samt vårdnadshavare om tillåtelse att arbeta några pass med eleven. Eleven kommer inte vara möjlig att identifiera i studentens redovisning av arbetet.

Önskemål om kontaktperson:
Det är önskvärt att studenten möter en speciallärare med specialisering inom språk-, läs- och skrivutveckling. Studenten behöver hjälp med att hitta lämpliga undervisningssituationer och material att observera, en speciallärare/specialpedagog att intervjua, samt att hitta en elev att arbeta med vid kartläggning/pedagogisk utredning.


Tidsåtgång för verksamheten:
Sammantaget behövs för de två delkurserna ungefär:
6 x 30 min planering/intervju/resultatredovisning med kontaktpersonen
6 x 1 h observation av undervisningspraktik (till exempel helklass, enskild undervisning, undervisning i mindre grupp), samt, om det är lämpligt/aktuellt, kartläggnings-/utredningsarbete
2 x ½ h arbete med en elev


Delkurs 1: Möjligheter och hinder inom språk-, läs- och skrivutveckling, 15 hp

Period:
Helfart: vecka 4-12
Halvfart: vecka 36-48

VFF-uppgifter:
VFF-uppgifterna specificeras i studenternas studiehandledning. Studenten planerar i samråd med kontaktpersonen utförandet av uppgifterna så att det passar bra i verksamheten.

Delkursansvarig helfart:
Diana von Börtzell-Szuch

Delkursansvarig halvfart:
Diana von Börtzell-Szuch

Delkurs 2: Bedömning och pedagogisk utredning, 15 hp

Period:
Helfart, vecka 13-21
Halvfart, vecka 4-21

VFF-uppgifter:
VFF-uppgifterna specificeras i studenternas studiehandledning. Studenten planerar i samråd med kontaktpersonen utförandet av uppgifterna så att det passar bra i verksamheten.

Delkursansvarig helfart:
Mina Sedem

Delkursansvarig halvfart:
Maria Ekenhill

 

Studenten kommer att genomföra fyra olika VFF-uppgifter inom kursen Speciallärarens yrkesspecifika kompetenser, specialisering mot matematikutveckling, 30 hp, två uppgifter i delkurs 1 under höstterminen och två uppgifter i delkurs 2 under vårterminen.

Delkurs 1: Möjligheter och hinder i lärprocesser inom matematikutveckling, 15hp

VFF-uppgift 1:
Studenten ska intervjua/samtala med cirka fem elever om elevernas begreppsuppfattning kring ett matematiskt begrepp. Samtalen sker enskilt och tar cirka 15 minuter per elev.

Period:
Halvfart, vecka 37-40

Tidsåtgång för verksamheten:
2 timmar + elevsamtal 1½ timme

VFF-uppgift 2:
Studenten ska genomföra undervisning om minst två lektioner i matematik i en grupp (från 10–25 elever) i en verksamhet där elever som är i matematiksvårigheter finns.

Period:
Halvfart, vecka 45-49

Tidsåtgång för verksamheten:
4 timmar

Delkursansvarig:
Eva Rosenqvist 

Delkurs 2: Bedömning och pedagogisk utredning, 15hp

VFF-uppgift 3:
Studenten ska genomföra en pedagogisk utredning och kartläggning av matematikkunskaper. Den elev som studenten ska kartlägga ska, utifrån VFF-skolan, vara i behov av kartläggning av sina matematikkunskaper. Studenten har minst tre kartläggningstillfällen med eleven. Arbetet avslutas med förslag på åtgärder på individ, grupp och skolnivå. Tillstånd från elev och målsman krävs.

Annat material: Studenten behöver få kopior av minst två avidentifierade åtgärdsprogram.

Period:
Havlfart, vecka 4-10

Tidsåtgång för verksamheten:
2 timmar + elevens tid 3 timmar
1 timme för framtagande av åtgärdsprogrammen

VFF-uppgift 4:
Studenten ska bedöma elevers matematikkunskaper, i tre elevgrupper med fyra elever i varje grupp.

Period:
Halvfart, vecka 15-20

Tidsåtgång för verksamheten:
2 timmar + elevgruppernas tid 3x25 min, sammanlagda tiden 3½ timmar.

Önskemål om kontaktperson
Önskvärt är att kontaktpersonen/läraren har en speciallärarutbildning med inriktning matematik. Om inte det går att ordna, så ser vi gärna att läraren har en lärarutbildning inom matematik, t.ex. förstelärare.

Delkursansvarig:
Eva Rosenqvist 

 

VFF-uppgifternas syfte är att studenten ur ett specialpedagogiskt perspektiv, utvecklar fördjupad didaktisk kompetens, för att i olika lärmiljöer kunna stödja lärande hos elever med hörselnedsättning. Professionsrelevanta frågor står i fokus.

VFF-uppgifterna genomförs i grupper där det finns elever med hörselnedsättning eller dövhet. VFF-uppgifterna genomförs i första hand på̊ den egna skolan (förutsatt att det finns elever med hörselnedsättning).

Önskemål om kontaktperson:
För specialiseringen dövhet och hörselnedsättning finns en önskan att kontaktpersonen/läraren som möter studenter har en särskild kompetens/behörighet i svenskt teckenspråk och undervisning i specialskolorna eller hörselklasser.


Delkurs 1: Villkor för tillgänglighet och likvärdighet i utbildning, 15 hp

VFF-uppgift 1:
Under denna VFF-uppgift ska studenten kartlägga lärandemiljön utifrån akustiska och visuella aspekter med fokus på språkliga och kulturella miljöer.

Period:
Halvfart, vecka 37-4

Tidsåtgång för verksamheten:
1 x 1h planering med kontaktpersonen

2 x ½h observation

Delkursansvarig:
Anna Johansson

Delkurs 2: Att undervisa döva elever och elever med hörselnedsättning, 15 hp

VFF-uppgift 2:
VFF-uppgiften går ut på att, utifrån styrdokumenten, systematiskt välja ut och analysera ett angeläget kunskapsinnehåll och utifrån detta formulera vad eleverna ska kunna (lärandeobjekt). Det sker genom att pröva vägar för design av undervisning som utvecklar elevernas kunnande. VFF-uppgifterna fokuserar på processen, där kunskap om undervisning och elevers lärande kan utvecklas genom systematiska praxisnära arbete.

Period:
Halvfart, vecka. 5-20

Tidsåtgång för verksamheten:
1 x 1h planering med klassläraren
3 x 1h studentens undervisning i klassen
1 x 1h resultatredovisning för lärare

VFF-uppgift 3:
Under läsåret utför studenten denna VFF-uppgift parallellt med VFF uppgift 1 och 2.
VFF-uppgiften innebär att studenten dels samlar in två avidentifierade individuella utvecklingsplaner, åtgärdsprogram eller andra handlingsplaner. Dels samtal med den/de ansvariga pedagogen/erna om innehållet i individuella utvecklingsplaner, åtgärdsprogram eller andra handlingsplaner. Samtalet ska fokusera på verktyg för pedagogisk utredning, anpassningar och metoder för att befrämja måluppfyllelse, elevens och föräldrars delaktighet med mera.

Period:
Halvfart, vecka 37-20

Tidsåtgång för verksamheten:
1 x 1 h planering med kontaktpersonen
3 x ½ h samtal med lärare

Delkursansvarig:
Liz Adams Lyngbäck

 

Kursen Speciallärarens yrkesspecifika kompetenser, specialisering mot synskada, 30 hp, är indelad i tre delkurser och VFF-uppgifterna genomförs under delkurs 2. Uppgifterna genomförs i form av två observationer, med olika fokus. Uppgifterna är upplagda så att de går att genomföra även om det inte finns någon elev med synnedsättning i klassen. Detta eftersom elever med synnedsättning är ovanliga och det kan vara svårt för alla våra studenter att få kontakt med skolor där det går elever som tillhör denna målgrupp.

Kontaktperson på skolan:
Det är önskvärt att det finns en speciallärare/specialpedagog/lärare med någon form av synutbildning på skolan fast det är inte ett krav.

Delkurs 2: Didaktiska villkor för elever med synnedsättning, 15 hp

VFF-uppgift 1:
Vad?
Observation av lektion i helklass eller grupp, ej individuell undervisning. Kortare samtal med undervisande lärare efter observationen.

Uppgiften genomförs på ett av nedanstående sätt, beroende på om det vid tidpunkten finns en elev med synnedsättning i klassen, eller ej.

Hur?
Om det finns en elev med synnedsättning i klassen:
Studenten observerar lektionen med fokus på upplägg och anpassningar, samt faktorer som hindrar respektive möjliggör delaktighet. Efter lektionen samtalar studenten med läraren kring utformningen av lektionen.
Om det EJ finns en elev med synnedsättning i klassen:
Studenten observerar lektionen och samtalar efteråt med läraren om möjlig utformning och anpassningar för en elev med synnedsättning, samt faktorer som hindrar respektive möjliggör delaktighet.

Period:
Halvfart, vecka 2-5

Tidsåtgång för verksamheten:
1 x 2h observation i klassen
1 x 1h samtla med läraren

VFF-uppgift 2:
Vad?
Observation av lektion i helklass eller grupp (ej samma lektion som i uppgift 1), ej individuell undervisning. Kortare samtal med undervisande lärare efter observationen.

Uppgiften genomförs på ett av nedanstående sätt, beroende på om det vid tidpunkten finns en elev med synnedsättning i klassen, eller ej.

Hur?
Om det finns en elev med synnedsättning i klassen:
Studenten genomför en observation av lektion, med fokus på hur olika typer av syntolkning, dvs verbala beskrivningar, används av de personer som finns i klassrummet för att tillgängliggöra aktiviteterna för eleven. Efteråt samtalar studenten med läraren om användandet av syntolkning; möjligheter och utmaningar.
Om det EJ finns en elev med synnedsättning i klassen:
Studenten genomför en observation av en lektion med fokus på hur olika typer av syntolkning, dvs verbala beskrivningar, skulle kunna användas för att tillgängliggöra aktiviteterna för en elev med synnedsättning. Efteråt samtalar studenten med läraren om användandet av syntolkning; möjligheter och utmaningar.

Period:
Halvfart, vecka 2-5

Tidsåtgång för verksamheten:
1 x 2h observation i klassen
1 x 1h samtla med läraren

Kursansvarig:
Kim de Verdier

 

Kursen Speciallärarens yrkesspecifika kompetenser, specialisering mot utvecklingsstörning är indelad i tre delkurser och VFF-uppgifterna genomförs under delkurs 2 och delkurs 3. VFF-uppgifterna kan genomföras på den egna skolan förutsatt att det är en anpassad grundskola, anpassad gymnasieskola eller vuxenutbildning för personer med intellektuell funktionsnedsättning (till exempel Lärvux). VFF-uppgifterna kan också genomföras i en grundskoleklass alternativt gymnasieklass, där det går elev/er med en intellektuell funktionsnedsättning, som alltså läser enligt läroplan för anpassad grundskola alternativt anpassad gymnasieskola.

Önskemål om kontaktperson:
På VFF-skolan behöver inte kontaktpersonen/läraren som möter studenten ha särskild kompetens/behörighet.

Delkurs 2: Didaktiska villkor för särskolan som meningsskapande praktik, 15 hp

VFF-uppgifter:
Studenten behöver tillgång till klassrummet för att genomföra några avgränsade undervisningssituationer och genomföra några observationer.

Period:
Halvfart, vecka 45-11

Tidsåtgång för verksamheten (ungefärlig):

Hösttermin:
1 x 1h möte med kontaktperson för inplanering av tillfällen under höstterminen då studenten kan genomföra sina VFF-uppgifter
1 x 1-2h kartläggning inför undervisning med elev

Vårtermin:
1 x 1h möte med kontaktperson för inplanering av tillfällen under vårterminen då studenten kan genomföra sina VFF-uppgifter
3 x 1h observationer
3 x 1h undervisning med elev

Delkursansvarig:
Mimmi Waermö
 

Delkurs 3: Bedömning av och för kunskapsutveckling, 7,5 hp

VFF-uppgifter:
Studenten ska genomföra ett samtal med lärare som undervisar elever med IF på VFF-skolan. Från VFF-skolan behöver studenten dessutom få tillgång till kopior av ett par avidentifierade åtgärdsprogram (ÅP). Studenten behöver också få tillgång till bedömningsredskap/
bedömningsstöd/kartläggningsmaterial som finns/används vid skolan.

Period:
Halvfart, vecka 12-20

Tidsåtgång för verksamheten (ungefärlig):
Vårtermin:
1 x 1h möte med kontaktperson för inplanering av tillfällen då studenten kan genomföra sina VFF-uppgifter
1 x 2h samtal med lärare

Delkursansvarig:
Mimmi Waermö

På denna sida