Regeringsformen 50 år

Onsdagen den 6 mars var det 50-års jubileum för antagandet av 1974 års regeringsform. Detta firades högtidligt med H.M. Konungen och H.K.K Kronprinsessan samt flera tidigare statsministrar och andra prominenta gäster.

Bild på gäster
Foto: Melker Dahlstrand/Sveriges riksdag

Från Statsvetenskapliga institutionen deltog Göran Sundström, Jan Teorell och Tommy Möller som också höll varsitt anförande på seminariet.

En författning i tiden
Foto: Melker Dahlstrand/Sveriges riksdag

Riksbankens jubileumsfond har också i samband med firandet låtit framställa boken "En författning i tiden - Regeringsformen under 50 år" som är en forskarantologi skriven av några av landets främsta experter under ledning av Tommy Möller, professor i statsvetenskap vid Stockholms universitet: juristerna Thomas Bull, Johan Hirschfeldt, Joakim Nergelius och Karin Åhman samt statsvetarna Hanna Bäck, Annika Fredén, David Karlsson, Johannes Lindvall, Tommy Möller, Olof Petersson, Göran Sundström och Jan Teorell. Tillsammans täcker de in olika aspekter av hur den svenska regeringsformen har fungerat under det halvsekel som passerat sedan den infördes.

Seminariumet finns att se på Riksdagens webb-tv