Tankar om Högsta domstolens avgörande i snippa-målet

Johanna Karlervik, doktorand i processrätt vid Juridiska institutionen, Stockholms universitet, har i samband med Barnkonventionens dag skrivit ett inlägg på Barnrättsbloggen där hon reflekterar över barns rätt till en rättvis rättsprocess - med fokus på det betydelsefulla beslut som nyligen meddelades av Högsta domstolen i ”snippa-målet”.

I barnrättsbloggen lyfts juridiska perspektiv på aktuella frågor som rör barn, och intressanta dilemman inom barnrätten. Inläggen kan komma både från forskare med anknytning till Barnrättscentrum och andra med för ämnet relevant expertis.

I Johanna Karlerviks inlägg "Tankar om Högsta domstolens avgörande i snippa-målet i samband med barnkonventionens dag" framhävs vikten av att kontinuerligt granska och förbättra hur rättsprocesser behandlar fall som involverar barn, i enlighet med principerna i Barnkonventionen.

"Det är värt att överväga om barns delaktighet i mål, särskilt vid sexuella övergrepp, bör vara ett sådant fall där en förstärkt skyldighet att leda processen bör tillämpas. Min kritik riktas mot det nuvarande systemet där barn som utsatts för sexuella övergrepp som huvudregel inte får ett målsägandebiträde förordnat i hovrätten. Denna brist på fortsatt representation kan allvarligt undergräva barnets möjligheter till en effektiv och rättvis rättegång, och i förlängningen, till rättvisa. Barn ska inte riskera ytterligare skada genom rättssystemet."

Läs inlägget i Barnrättsbloggen