Eva Lövbrand Score Fellow

Eva Lövbrand, professor i Tema Miljöförändring vid Linköpings universitet, gästar Score som Score Fellow under perioden mars-maj 2024. Vi hälsar Eva varmt välkommen!

Eva Lövbrand

I min forskning studerar jag hur komplexa miljöproblem så som klimatfrågan förstås och görs styrbara i tätt samspel mellan vetenskap och politik. Relationen mellan kunskap och makt är ett centralt tema i min forskning. De vetenskapliga begrepp och metoder som används för att beskriva och analysera dagens miljöproblem är inte neutrala utan formar aktivt våra politiska föreställningsvärldar och lösningar. I en rad olika projekt har jag studerat hur klimatfrågan gestaltats och styrs genom mätningar av koldioxidflöden i naturen, på utsläppsmarknaden, och i våra vardagsliv. Jag har också intresserat mig för hur Antropocen-begreppet har format miljöpolitiskt tänkande och aktivism. Min forskning återfinns i en rad antologier så som Environmental Politics and Deliberative Democracy: Exploring the Promise of New Modes of Governance (Edward Elgar Press 2010, med Karin Bäckstrand, Annika Kronsell and Jamil Khan), Research Handbook on Climate Governance (Edward Elgar Press 2015, med Karin Bäckstrand), Anthropocene Encounters: New Directions in Green Political Thinking (Cambridge University Press 2019, med Frank Biermann) och Anthropocene (In)Securities: Reflections on Collective Survival 50 Years after the Stockholm Conference (Oxford University Press 2021, med Malin Mobjörk).

Under min tid på Score kommer jag bl a att vara verksam inom Formas-projektet ’Vems omställning? Det fossilfria samhällets platser, politik och etik’ och Mistra-projektet ’The geopolitics of carbon lock-in: fossil interests, ideas and identities’.  I dessa projekt studerar vi hur Sveriges omställning till ett klimatneutralt samhälle tolkas och omsätts i städer som är tätt sammanlänkade med fossilintensiva industrier. Genom dokumentstudier, intervjuer och konstinspirerade workshops i Lysekil, Luleå och Slite, analyserar vi hur klimatpolitiken formar människors berättelser om sina platser, livsvillkor och framtida vägval.