Värdefulla undervattensmiljöer visas i sjökort

Nu i sommar kommer du som båtförare i Stockholms skärgård att för första gången kunna se i sjökortet var det finns skyddsvärda vegetationsklädda bottnar. Här är det extra viktigt att du kör motorn försiktigt och inte drar ankaret längs med botten – i vissa områden helst inte ankrar alls. Du kan också passa på att snorkla för att upptäcka skärgårdens vackra undervattensvärld.

Idén att visa miljöinformation i sjökort lyftes inom ett större samarbetsprojekt i Stockholms skärgård som drivs av länsstyrelsen. Sjökortsföretaget Skippo nappade på förslaget och Östersjöcentrum har under vintern försett dem med kartor över områden med känslig bottenvegetation i Stockholms skärgård. I Skippos navigationsapp dyker nu dessa områden upp på skärmen när du närmar dig.

Väl undersökta miljöer

Även om en majoritet av vikarna i Stockholms skärgård visar tecken på att vara tydligt påverkade av mänskliga aktiviteter – främst övergödning och förändrade näringsvävar, men även exploatering, muddringar och båttrafik – finns det fortfarande vikar och områden med höga naturvärden som behöver extra skydd.

Artrik och högväxt vegetation i grund vik. Foto: Joakim Hansen

– De områden vi valt ut är de vackra, men hotade och ganska ovanliga ålgräsängarna som finns i mer vågexponerade områden, berättar Joakim Hansen, forskare på Östersjöcentrum. Dessutom ingår 57 grunda vågskyddade vikar med höga naturvärden och en naturlig sammansättning av arter, där känsliga och ibland hotade arter fortfarande finns kvar.

Dessa utvalda områden har under det senaste dryga decenniet besökts av experter som på ett systematiskt sätt undersökt bottnarna – antingen med undervattenskamera eller genom snorkling. Inventeringarna har bland annat gjorts av Stockholms länsstyrelse och Stockholms universitet.

Nyfikenhet och kunskap

Forskarna på Östersjöcentrum tror att informationen också fyller ett viktigt utbildningssyfte. Man kan lära sig i vilken typ av miljö som känsliga bottenväxter kan finnas och ändra sitt båtkörande därefter. För det är inte bara på de utmärkta platserna som de här känsliga arterna växer, utan även i många andra liknande miljöer.

– Det vi tagit fram nu är ett redskap för alla båtägare som vill ta ett ansvar för att förbättra förutsättningarna för de här undervattensmiljöerna, säger Joakim Hansen. Nu blir det lättare att ta hänsyn till känsliga arter, och jag hoppas att informationen också ska väcka nyfikenhet om Östersjöns mångfald av arter, och uppmuntra till att snorkla i dessa vackra undervattensdjungler.

Joakim Hansen, miljöanalytiker vid Östersjöcentrum. Foto: Lisa Bergqvist.

– Båtlivet är dock inte det största hotet mot undervattensvegetationen, påpekar Joakim. Många andra åtgärder behövs också göras för att skydda och återställa dessa miljöer. Men vi kan alla ta ett ansvar utifrån vår egen påverkan och våra egna förutsättningar.

Förhoppningen är att fler områden ska kunna läggas till i Stockholms skärgård allt eftersom ny kunskap kommer fram genom nya inventeringar. I förlängningen skulle sådan här information från hela Sveriges kust kunna göras tillgänglig.

– Vi ser detta som ett första steg och hoppas också att fler sjökortsleverantörer och digitala plottrar vill följa Skippos initiativ och använda sig av informationen, säger Ellen Bruno, omvärldsanalytiker på Östersjöcentrum. Bäst vore givetvis om Sjöfartsverket skulle vilja märka ut dessa områden i sina sjökort, precis som de gör för säl- och fågelskyddsområden.

Del i ett större projekt

Arbetet med att främja ett mer miljövänligt båtliv är en del av ett större projekt om ekosystembaserad havsförvaltning i Stockholms skärgård. Här samarbetar flera organisationer och myndigheter för att utifrån både naturens och människans behov undersöka hur vi kan nyttja haven hållbart samtidigt som vi åtgärdar miljöproblem.

Läs gärna mer om det arbetet här: Ekosystembaserad Havsförvaltning – Tillsammans för ett hav i balans  Där finns också kommentarer från våra samarbetspartners i det gemensamma pressmeddelandet Miljöinformation i sjökort.

Vill du kunna identifiera arterna du hittar, använd gärna den digitala fälthandboken Livet i havet

Läs också gärna vår Guide till ett hållbart båtliv - Stockholms universitet