Ny sida med samlad information om öppen vetenskap

Stockholms universitet arbetar aktivt för ett öppet vetenskapssystem, och som ett led i att göra öppen vetenskap till en fråga för hela lärosätet har informationen om öppen vetenskap flyttat till den centrala webplatsen och i samband med det uppdaterats.

Nu finns det en ny webbsida med samlad information om öppen vetenskap på Stockholms universitets centrala webbplats, under forskningsfliken. Tidigare fanns informationen om öppen vetenskap på bibliotekets webbplats, men som ett steg i att göra öppen vetenskap till en fråga för hela lärosätet har informationen flyttat och i samband med det uppdaterats.

Stockholms universitet arbetar aktivt för ett öppet vetenskapssystem, där alla har fri och öppen tillgång till vetenskapliga texter, forskningsresultat och forskningsdata. Syftet med att göra vetenskapen öppen är att forskningsresultat och alla delar av forskningsprocessen ska bli mer transparent, tillgänglig och återanvändningsbar för forskning, innovation och utveckling.

Foto: Julia Milder

På den nya sidan hittar du förklaringar för de flesta begrepp som ryms under öppen vetenskap-paraplyet samt information kring hur vi jobbar med frågan på Stockholms universitet. Vi berättar mer om vilka samarbeten universitetet är med i för att driva frågan framåt både nationellt och internationellt, och vilket stöd du kan få som forskare för att jobba öppet. Dessutom finns det färska siffror på öppet tillgängliga artiklar publicerade vid SU, en undersökning av praxis kring öppna forskningsdata vid universitetet, och mycket mer.

Via kortadresserna su.se/oppenvetenskap respektive su.se/openscience når du nu fram till öppen vetenskap-ingången på su.se. Där kan du klicka dig vidare i puffen "Vad är öppen vetenskap?" för att komma till dessa nya sidor.

Annars kommer du dit via direktlänkarna nedan:

Öppen vetenskap på Stockholms universitet

Open Science at Stockholm University