Stockholms universitet

Forskningsprojekt Samtidig samverkan mellan forskare och lärare – ett sätt att möta specifika utbildningsbehov, Samsas

Projektet bygger på nära samverkan mellan forskargruppen Intensivsvenska och 10 sva-lärare (svenska som andraspråk) vid tre skolor under fyra terminer.

En grupp elever runt ett bord studerar tillsammans. Foto: Intensivsvenska
Foto: Intensivsvenska

Syftet är:

a) att utveckla former och strategier för fördjupad samverkan mellan forskare och skollärare med målet att möta ett väldefinierat och konkret utbildningsbehov – i detta fall kvardröjande brister i den grundläggande läs- och skrivförmågan på svenska hos nyanlända elever i gymnasieåldern, vilket påverkar allt skolarbete

b) att lägga grunden för en lösning på det identifierade utbildningsbehovet, vilket innebär arbete med att gemensamt utveckla innehåll och metoder för att möta de lite äldre nyanlända elevernas brister i läsavkodning. Lärarna har testat ett upplägg om 3x20 minuters riktad träning mot kodnivån varje vecka, och de ser resultat i elevernas produktion och perception, i deras förståelse för hur uttal och stavning hänger ihop, och i en större medvetenhet kring vad de själva behöver träna på. Resultat av förtest, mellantest och eftertest är under analys.

Projektmedlemmar

Projektansvariga

Maria Lim Falk

Universitetslektor

Institutionen för svenska och flerspråkighet
Maria Lim Falk Foto: Linnea Bengtsson

Medlemmar

Julia Backelin Forsberg

Universitetslektor

Institutionen för svenska och flerspråkighet
Julia, i hästsvans, tittar över axeln och ler.

Helena Bani-Shoraka

Universitetslektor, Studierektor tolkning

Institutionen för svenska och flerspråkighet
Helena Bani-Shoraka

Tomas Riad

Professor

Institutionen för svenska och flerspråkighet
Tomas Riad, waf 2015