I regionen finns flera lärare med en vetenskaplig kompetens som verkar inom skolans verksamhet. På Stockholms universitet finns forskare som är intresserade av praktiknära ämnesdidaktisk forskning. Vi prövar att samla denna kompetens för att utveckla verksamhetsnära ämnesdidaktisk forskning relaterad till skolans och lärarutbildningens verksamheter.

Seminariets verksamhet utvecklas av dess deltagare och kan bestå av att diskutera ny forskning, seminariebehandla artiklar och forskningsprojekt, vara ett kritiskt stöd för forskare och doktorander samt utveckla forskningsprojekt. Seminariet vänder sig i första hand till dig som är forskarutbildad eller genomgår en forskarutbildning på licentiat- eller doktorsnivå, och är intresserad av ämnesdidaktisk forskning inom ämnesfältet.

Seminariet startade med två träffar under våren 2015 och kommer under hösten att äga rum cirka en gång i månaden efter ett rullande schema.

Vill du veta mera, eller lägga fram en text, ett förslag till forskningsansökan eller liknade hör av dig till Kenneth Nordgren, CeHum, Stockholms universitet.

E-postadress: kenneth.nordgren@cehum.su.se

16 september onsdag, kl. 15.00 - 17.00  (Sal D215, Södra huset)

Vid höstens första träff diskuterar vi deltagarnas forskningsintressen och planer samt planerar resten av terminen. Vad har du forskat om tidigare och framförallt vad är du intresserad av att utveckla eller ta del av?

14 oktober onsdag, kl. 15.00 - 17.00 (Sal F397, Södra huset)

2 november måndag, kl. 15.00 - 17.00 - Inställt

3 december torsdag, kl. 15.00 - 17.00, sal E600

Patrik Johansson läger fram paper:  “Learning study as a clinical research practice to generate knowledge about the learning of historical primary source analysis “

“Learning study, commonly framed as action research, represents an example of a clinical research practice in this article, i.e. a practice that aims at the development of educational practice while at the same time it contributes to discursive knowledge building. The purpose is to explore how empirical results gained in a Learning study focusing on primary source analysis in history teaching can contribute to knowledge building in relation to teachers’ professional tasks and objects, and in the theoretical field of history didactics.”

På seminariet kommer vi även att diskutera idéer till  ansökningar om forskningsprojekt.