Artiklar

von Brömssen, Kerstin (2013 kommande): Skolan är en lättköpt arena - livskunskap i kritisk belysning.  Nordidactica - Journal of Humanities and Social Science education, 2013(2).

Irisdotter Aldenmyr, Sara (2010) Lärarprofession och arbete med livskunskap i skolan. En fallstudie på en grundskola som arbetar manualstyrt i livskunskap" I Utbildning & Demokrati. Tidsskrift för didaktik och utbildningpolitik. 2010. Vol 19. nr. 2. 39-57

Irisdotter Aldenmyr, Sara (2012) ”Moral Aspects of Therapeutic Education. A case study of Life Competence Education in Swedish Education”. Journal of Moral Education. Vol 41:1 23-37.

Irisdotter Aldenmyr,  Sara och Grönlien Zetterqvist, Kirsten (2013) ”Etisk aktör eller solitär reaktör? Om etisk otydlighet i manualbaserat värdegrundsarbete. Utbildning & Demokrati. Tidsskrift för didaktik och utbildningpolitik. 22(1) 85-108

Irisdotter, Aldenmyr, Sara (2013) “Handling Challenge and Becoming a Teacher. An analysis of teachers’ narration about Life Competence Education” Teachers and Teaching. Theory and Practice.19(3) 344-357

Irisdotter Aldenmyr, Sara (kommande) “Recognition and Distance in Therapeutic Education”. Ethics and Education 2013:2

Övriga publikationer, bokkapitel o. dyl.
Grönlien Zetterqvist, Kirsten ”Om livsförtroende och ”den glittrande mörkervattenblicken” I: Religionsfilosofisk introduktion – existens och samhälle, i red. Stenqvist & Herrmann, Stockholm 2010
 

Publicerade konferensbidrag
Irisdotter Aldenmyr (2011) “Life Skill Education and the Challenge to Care Professionally”. Paper presented at the 13th Annual CiCe Network Conference, June 9-11, 2011, Dublin City University. (Published in Conference Proceedings)