Det historiedidaktiska seminariet "Från novis till professionell lärare" vid Centrum för de humanistiska ämnenas didaktik inbjuder till: Ny praxisnära historiedidaktisk forskning. Presentation av tre nyskrivna examensarbeten i historiedidaktik:

Narrativ, livshistoria och historiemedvetande i den mångkulturella skolan.

Jeff Åkerlind har låtit elever i en mångkulturell skola i stockholmsregionen berätta sin ”lilla historia” – förmår de integrera den med ”den stora historien”?

Kognitiva redskap i en lärares historieundervisning.

Elias Dietrichson har observerat och intervjuat lärare och elever i en stockholmsklass – vilka kognitiva redskap använder de för att skapa minne och mening kring världskrigens epok?

Stalin och Hitler i symbios? En studie av de båda diktatorerna i läromedlen.

Johan Hedman har undersökt hur författarna till fyra läroböcker presenterar Stalins och Hitlers regimer -  beskrivs ideologiska skillnader eller är det två likartade diktaturer?

Vid varje presentation får vi tillfälle att diskutera uppsatsernas metod och resultat.

Alla intresserade välkomna! Postseminarium med ost och vin till självkostnadspris!

Fritt inträde men begränsat deltagarantal, föranmälan obligatorisk:
per-arne.karlsson@cehum.su.se