Historiedidaktiskt seminarium

Projektseminariet ”Från novis till professionell historielärare” är en stödstruktur för ämnesdidaktisk forskning och ämnesdidaktiskt utvecklingsarbete vid CeHum. ”Från novis till professionell historielärare” är ett forskningsprojekt som undersöker undervisning och lärande i historia i Stockholmsregionen. Vidare information ges av Per-Arne Karlsson: per-arne.karlsson@cehum.su.se.

Historiedidaktiskt seminarium: Ola Halldén och referensramsforskningen

Torsdag 29 oktober, kl 16.00-17.30, sal F314, Södra huset. Ola Halldén, professor emeritus i pedagogik, berättar om sina minnesbilder av hur referensramsforskningen växte fram under 1980- och 90-talen.

Undervisning och lärande i historia. Vilket språk använder vi?

11 mars, kl 11.30-13.00, sal E397. Gruppen lärarstudenter som i januari avslutade första terminen av sina historiestudier besvarade en enkät kring vilka typer av kunskaper och förmågor man tillägnat sig under terminen. Vilka kunskaper och förmågor ansåg man särskilt relevanta som blivande historielärare? Fanns det något man ansåg mindre relevant? Några specifika svårigheter?

Ny praxisnära historiedidaktisk forskning

19 mars 16.00-17.30, F315, Södra huset. Presentation av tre nyskrivna examensarbeten i historiedidaktik.

Foto: Eva Dalin

Postadress

Stockholms universitet, Centrum för de humanistiska ämnenas didaktik, 106 91 Stockholm

Besöksadress

• Personalen inom ämnesdidaktik - samhällsorienternade ämnen: Universitetsvägen 10E, plan 6
  • Personalen inom ämnesdidaktik - estetiska lärprocesser: Svante Arrhenius väg 19, Vita paviljongen
  • Studievägledning och studentexpedition: Universitetsvägen 10E, Hus E, våning 6,  Södra huset

Hitta till oss

I personalkatalogen SUKAT hittar du kontaktuppgifter och besöksadresser till vår personal.

Telefon (växel): 08-16 20 00

T-banestation: Universitetet

Roslagsbanan: Universitetet

Buss: Bussarna 50, 540, 608 samt 670.

Kartor för universitetsområdena