Det historiedidaktiska seminariet "Från novis till professionell lärare" vid Centrum för de humanistiska ämnenas didaktik inbjuder till:

Ola Halldén och referensramsforskningen

Ola Halldén, professor emeritus i pedagogik, berättar om sina minnesbilder av hur referensramsforskningen växte fram under 1980- och 90-talen.

Ola Halldén publicerade under denna period flera internationellt uppmärksammade artiklar kring elevers förståelse av historieundervisning. Han besökte klassrum i stockholmsregionen och analyserade dialogen mellan lärare och elever. Läraren försökte ”lotsa” elevens tänkande. Ett viktigt resultat var då att elever hade svårt att förstå lärarens tolkning av historiska data – som presenterades i sekvens – därför att eleven inte kände till målet. Det var svårt att förstå sekvensen utan att ha en uppfattning om vad den skulle leda fram till! Ola Halldéns slutsats var att eleven behövde en referensram samtidigt som den assimilerade nya historiska data. Referensram och historiska data måste hela tiden ”pendla” mot varandra!

En översikt med referenser till Ola Halldéns artiklar finns i bifogade fil: ”1980-talets forskarsamhälle utvecklas: historieförståelse och meningsskapande genom analogier, kategorisering och referensramar” (ingående i Undervisning och lärande i historia, Karlsson, P-A, 2014, sid 61-66).

Hur gick det till när denna forskning växte fram? Hur såg det internationella forskarsamhället ut? Vilka teorier och metoder var aktuella? Ola Halldén berättar och det blir tillfälle att ställa frågor!

Alla intresserade välkomna! Postseminarium med ost och vin till självkostnadspris!
Fritt inträde men begränsat deltagarantal, föranmälan obligatorisk: per-arne.karlsson@cehum.su.se