Det historiedidaktiska seminariet "Från novis till professionell lärare" vid Centrum för de humanistiska ämnenas didaktik inbjuder till:

Undervisning och lärande i historia – vilket språk använder vi?

Resultat från en studentenkät

33 lärarstudenter vid Stockholms universitet avslutade i januari första terminen av sina historiestudier. De besvarade då en enkät kring vilka typer av kunskaper och förmågor man tillägnat sig under första terminen. Vilka kunskaper och förmågor ansåg man särskilt relevanta som blivande historielärare? Fanns det något man ansåg mindre relevant? Några specifika svårigheter?

Under utbildningens andra termin läser studenterna bl a ämnesdidaktik i historia samt genomför VFU. Vilka förväntningar har man på lärandet i dessa kurser?

Resultaten kommer presenteras och diskuteras vid seminariet. Vilket språk och vilka bilder av historieämnet visar svaren? Vilka uppfattningar finns kring ämnets karaktär och historielärarens roll?

Deltagare i samtalet är förutom lärarstudenterna själva alla intresserade! Tänkbara diskussionsfrågor:

• Hur ser ”den röda tråden” ut i historielärarutbildningen?
  • Har vi någon ”läroplan” för historielärare? – Hur skulle designen av en sådan se ut?
  • Finns det några specifika svårigheter i att bli historielärare? – Trösklar?
  • Hur kan historielärarutbildningen utvecklas?

Alla intresserade välkomna!

Fritt inträde men begränsat deltagarantal, föranmälan obligatorisk:

per-arne.karlsson@cehum.su.se