Målet är att SO-didaktik ska stimulera ämnesdidaktisk undervisningsutveckling. Tidskriften ska göra det möjligt att hänga med i svensk och internationell ämnesdidaktik och inspirera till nya undervisningsidéer. Tidskriften vänder sig till dig som undervisar i grundskolan och gymnasiet.
"SO-didaktik ska inspirera till utveckling av undervisningen", säger Maria Johansson, forskare och gymnasielärare på Globala gymnasiet.
Inspiration för tidskriften har hämtats från bland annat de brittiska motsvarigheterna Teaching History och Primary History samt amerikanska Social Education. De har hittat sätt att kombinera och kommunicera forskning och lärares erfarenhetsbaserade kunskaper på ett sätt som är anpassat för lärarprofessionen.
"Detta är en ny spännande form av samverkan för oss, Relevansen för undervisningen är utgångspunkten, därför kompletterar tidskriften traditionella vetenskapliga publikationer", säger Kenneth Nordgren, forskare vid Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik, Stockholms universitet.
Tidskriften är nätbaserad och fritt tillgänglig för alla intresserade.
Det första numret behandlar interkulturell historiedidaktik: Nr 1 (maj 2016): Kulturmöten och världshistoria. Författarna består av en blandning av verksamma lärare och forskare med intresse för interkulturella perspektiv på historien. Historikerna Maria Sjöberg, Faaid Ali-Nuur och Per Eliasson knyter an till undervisningsprojekten och visar hur ett byte av utsiktspunkt från historieskrivningens sedvanliga fokus på länder och imperier till en världshistorisk position gör att det möjligt att se något annat. Perspektiven och tolkningarna blir fler.
Klicka på tidningen ovan för att läsa den.
Ladda ner första numret
Om du hellre vill ladda ner den som en PDF, klicka på den här länken.
Enskilda artiklar
Ladda ner enskilda artiklar som pdf:
- Ledare (685 Kb)
-
Hur kan vi förstå den andre (1196 Kb)
? - att utforska historia som källor från olika kulturer
Maria Johansson, lektor och historielärare -
Mötet i Calicut (4431 Kb)
- att ifrågasätta en förenklad bild av kolonialismen
Niklas Biller, Olle Haglund, historielärare på gymnasiet - Vi måste byta utsiktspunkt - att fråga, försvåra och förmedla globalhistoria.
Maria Sjöberg, professor i historia -
Att bryta med bilden av det europeiska kriget (975 Kb)
Therese Juthberg, historielärare på högstadiet -
Hela världens världskrig (3530 Kb)
- en språkutvecklande och komplex historia.
Anna Walch, historielärare på gymnasiet -
De dolda berättelserna (1577 Kb)
- en del av Sveriges koloniala arv.
Faaid Ali-Nuur, projektledare, historiker -
Varför sker det som sker (1928 Kb)
- ett försök att möta samtidens frågor med interkulturell historia.
Lars Santelius, historielärare på högstadiet -
Interkulturell historieundervisning och läroplanen (2601 Kb)
- migration, kulturmöten och transnationellt utbyte.
Per Eliasson, professor i historia - Hässelby strandbad 1913 (640 Kb) - där nytt möter gammalt
Kontakta gärna redaktionen på so-didaktik@globala.se
Nummer 2 med temat Migration är planerat att komma i augusti 2016.