• Christer Gerdes har skrivit en debattartikel i Dagens Samhälle, oktober 2008, "Stödet för välfärdsstaten är starkt".
  • Eskil Wadensjö intervjuad i "Bortsorterad - om invandrare och arbetsmarknad" (FAS vetenskaplig kunskapsöversikt) om integrationsutmaningar som väntar EU.
  • Eskil Wadensjö diskuterar arbetskraftsinvandring i Europaportalen.
  • Charlotta Hedberg skriver debattinlägg i DN, 27 augusti 2008, "Invandring viktigare för Sverige än barnafödande". Läs även rapporten till globaliseringsrådet, "Den stora utmaningen: Internationell migration i en globaliserad värld"
  • Moa Bursell intervjuas i Arbetsmarknaden. I samma nummer presenteras även SULCIS som centrum för integrationsforskning vid Stockholms universitet. "Utländsk namn väljs bort" och "Nytt centrum för forskning om integration"
  • Tove Pettersson skiver debattinlägg i DN, 14 januari 2008,
  • om ungdomsbrottslighet. "Samhällets fokusering på ungas brott är farlig"