• Per Lundborg har blivit intervjuad i LO-tidningen, 23 november 2007, om assimileringen av flykting- och anhöriginvandrare på den svenska arbetsmarknaden. "Invandrare nekas tillträde till toppen"
  • Eskil Wadensjö har intervjuats i dansk media, Jyllands Posten och Danmarks Radio.
  • Lena Nekby har blivit intervjuad av Suntliv.nu om kopplingen mellan att ha en stark anknytning till ursprungskulturen och framgång på arbetsmarknaden för invandrare. "Att behålla sin kultur är inget hinder".
  • "Svensk skolgång ingen garanti för invandrare", Lena Nekby har blivit intervjuad i tidningen Arbetsmarknaden, nummer 5 juni, 2007.
  • Charlotta Hedberg får stipendie av Nils-Eric Svenssons Fond för att forska utomlands. Stipendiet är på 100 000 kronor. Tre stipendier från Riksbankens Jubileumsfond
  • Pernilla Andersson är årets kvinnliga mottagare av FSF-NUTEK priset till unga entreprenörskapsforskare. Forskningen som hon får priset för presenteras i en debattartikel i Dagens Industri, 28/4-07, FSF-NUTEK priset.
  • Jens Rydgren intervjuas angående huruvida de etablerade partierna ska ta debatten med Sverigedemokraterna, söndag 22 april, Rapport 19.30, Sveriges Television
  • "Karriärvägar i förorten", Charlotta Hedberg har blivit intervjuad av Vetenskapsrådet.
  • Recension i Invandrare och Minoriteter, Nr 1, februari 2007. Eskil Wadensjö recenserar "Flervetenskapliga perspektiv i migrationsforskning", (red) Katarina Hjelm. Årsbok 2006 från forskningsprofilen Arbetsmarknad, Migration och Etniska relationer (AMER) vid Växjö universitet, Växjö University Press 2006.
  • "Dyra utvandrare", Lena Nekby har intervjuats i Gringo, Nr 32, 5 mars 2007.
  • Pressmeddelande, 42 miljoner till nytt nordiskt centrum för välfärdsstatsforskning